Het ontwikkelen en herformuleren van een saucijzenbroodje voor Kiosk op het station kan wel tot een jaar duren. Ook achter de verse pastasauzen voor Julia's schuilt een heel proces.
Ik stuur een team aan van Category Managers en Supply Chain Beheerders. Wij zijn ervoor verantwoordelijk dat Kiosk, Stationshuiskamer, Julia's en de Grab&Go automaten op het station gevuld zijn met de juiste producten voor de reiziger. Dat bepalen we door analyses te maken voor het assortiment, trend & ontwikkelingen in de markt te volgen en door met klantonderzoek al ver vooruit te kijken: wat wil de reiziger volgend jaar graag eten onderweg?
Er komt veel bij kijken, van recepturen ontwikkelen en bepalen met leveranciers, tot onderhandelingen en het gehele logistieke proces in goede banen leiden.
Als mijn team een product of concept bedenkt voor Stationshuiskamer, vraag ik altijd: hoe kunnen de medewerkers in de winkel ermee uit de voeten? Ik ben ervoor verantwoordelijk dat de concepten en producten die we bedenken ook operationeel uitgevoerd kunnen worden. Ook dienen deze concepten of producten bij te dragen aan onze bedrijfsvoering en aan te sluiten bij de vraag van onze reiziger.
In mijn leidinggevende functie ben ik een verbinder en een aanspreekpunt. Tussen mijn team, de operationele tak en andere Teammanagers. Als ik zelf wil sparren, ga ik naar mijn eigen manager of de Business Managers van Retail.
Ik heb bij NS een persoonlijk leiderschapstraining gevolgd. Daar leerde ik om minder vanuit mijn hoofd en meer vanuit mijn hart leiding te geven. Dat betekent minder het team het laten doen zoals ik het zou doen en meer ruimte geven om ze hun eigen aanpak te laten ontwikkelen.
Hoe bouwen we Kiosk, Stationshuiskamer, Julia's en de Grab&Go automaten volgend jaar uit? Hoe maken we het aanbod gezonder en kunnen we plastic reduceren? Dat soort vragen werden deze week beantwoord in de presentaties van de commercieplannen.
De teams van de afdelingen marketing, format- en category management werken maanden aan de nieuwe plannen en presenteerden het aan elkaar, de Teammanagers, waaronder ikzelf en de Business Controller. Wij stelden vragen, gaven feedback en daagden de team uit om de laatste puntjes op de i te zetten.
De sfeer tijdens de meeting was heel positief en energiek. Ook de plannen waren creatief, ambitieus en interessant: er komen bijvoorbeeld meer plantaardige producten aan, in de pastasauzen van Julia's komt extra groente en we gaan meer inzetten op sociale media.
Hanneke
Tussen 08.00 en 16.30 uur stuurt Hanneke (37) als manager productie vijftig mensen aan. En daarbuiten zorgt ze voor haar kleine van 2 jaar oud. Die combinatie – het ouderschap en een verantwoordelijke functie – kan pittig zijn. Mede daarom switchte ze van werkgever en kwam ze bij NS terecht: “Ik koos voor een gezin, en zocht daarom een plek met goede voorwaarden voor ouderschap.”
Bibi
Voor Bibi Zwolman (59) geen 9-tot-5-baan. Want als medewerker van de klantenservice bij NS staat ze de hele avond paraat voor reizigers met vragen. Hoe houd je met deze tijden een goede werk-privébalans? Ze vertelt: Ik doe webcare voor NS. Samen met mijn collega’s proberen we alle vragen van reizigers te beantwoorden.’
Juul
“Vandaag ben ik bezig met het maken van winkelcommunicatie voor op de schermen en morgen ben ik een enorm event aan het opzetten. Die afwisseling is supercool.” Juul Smit is marketeer Julia’s en StationsHuiskamer, twee horecaformules van NS Retail. “Binnen mijn functie zorg ik er op allerlei manieren voor dat reizigers de Julia’s en StationsHuiskamer weten te vinden. Samen met mijn team werken we aan goede deals, een lekker assortiment en zichtbare communicatie voor de horecaformules.” Afgelopen periode heeft Juul gewerkt aan het opzetten van het evenement Happy Tuesday, een event voor eenzame ouderen in de StationsHuiskamers.
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.