Hoe plan je al onze treinen in heel Nederland? Met vierhonderd planners en een complexe plannings- en toewijzingsapplicatie, Donna. Van personeel tot materieel, planning op knooppunten en natuurlijk het spoor zelf. Donna is onmisbaar.
Ruim honderd collega’s werken aan de applicatie. Een van die teams is Conflictsignalering. Hun software berekent waar elke trein zal zijn en koppelt direct terug naar de planner of een spoor dubbel bezet gaat zijn. De developers in het team herschrijven de applicatie zodat de planners straks op tienden van minuten eventuele conflicten tussen treinen kunnen zien.
Want met een verwachte reizigersgroei van dertig procent in de komende jaren innoveert NS op alle vlakken. Meer sporen leggen gaat niet, en de perrons verlengen kan maar beperkt. De oplossing? Meer treinen over hetzelfde spoornetwerk laten rijden.
De nieuwe applicatie berekent vijftigduizend treinbewegingen over zevenduizend kilometer spoor, opgedeeld in zestienduizend secties. Bij elkaar zijn dat miljoenen bezettingen van secties waarvoor de software beoordeelt of ze onderling overlappen en dus mogelijk conflicteren. Al die resultaten komen visueel samen op het scherm van de planners. ‘Het zijn best complexe puzzels die opgelost moeten worden qua software’, vertelt één van de developers.
Om dat op te vangen zet het team veel nieuwe technieken in. Zo werken ze met een container platform en een in-memory database die de snelle berekeningen kan realiseren. ‘Dat is stoer, want je zit met je team met nieuwe technieken te worstelen en je voelt dat je on top of things bent. Vooral omdat we van best een oude applicatie komen en nu heel erg aan het vernieuwen zijn.’
Dat ‘best oud’ klopt, want Donna is al vijftien jaar oud. De van oudsher monoliet ontwikkelt zich nu steeds verder in deelapplicaties en microservices, zodat de teams sneller nieuwe versies van de applicatie kunnen releasen. ‘Je kijkt je ogen uit als je de oude code ziet. Maar er is zoveel enthousiasme om te vernieuwen, daar krijg ik energie van. Het gaat om een miljoen regels code, dat kan je niet even in een week herschrijven.’
Net als steeds meer teams bij NS, werkt ook Conflictsignalering in een DevOps team. ‘Wij zijn als team helemaal verantwoordelijk voor dit deel van de applicatie, van development tot deployment. ‘We zijn veel aan het pionieren, dus kijken we vaak met elkaar mee. Wat kan er nog beter, elkaars code reviewen. Iedereen heeft zijn eigen specialiteit en is ook bereid elkaar te helpen.
Die teamspirit was ook de basis van het succes van het project: ‘We hebben eerst een half jaar samen hard gewerkt aan alle berekeningen van de deelapplicatie, los van de hoofdapplicatie. Toen het tijd was om te kijken of onze applicatie ook echt integreerde met de monoliet was dat wel even spannend! Als je dan met je team de resultaten van al die berekeningen functioneel op het scherm van de planner ziet verschijnen, dat is een geweldig gevoel. Toen hebben we wel even met zijn allen staan juichen.’
Thom en Dennis
Aan Dennis en Thom de uitdagende taak: bevraag elkaar blind en ontdek welke baan de ander uitvoert bij NS. Gaat het ze lukken, denk je?
Hessel
Hessel Dikkers, CIO, chief information officer, van NS, maakte zijn overstap naar NS in 12 jaar gelden. Hij merkt dat de directe impact van IT op de reiziger erg groot is. “We zitten nu op zo’n 1 miljoen dagelijkse reizigers”, vertelt de CIO. “Zij maken niet alleen gebruik van onze treinen, maar zijn ook afhankelijk van goede reisinformatie voor het plannen van hun reis. Dat goed doen, is een enorme verantwoordelijkheid. Want als er iets niet goed gaat, is dat direct zichtbaar.”
Floor
Floor is IT-trainee bij NS. Op de afdeling Reisbegeleiding gaat ze samen met haar team over de omreisadviezen bij een verstoring op het spoor. “Als er iets gebeurt op het spoor, dan komt dat bij het OCCR (operationeel controle centrum rail) binnen. Medewerkers van het OCCR gebruiken dan onze applicatie om de verstoring in te voeren en aan de hand van de informatie die wordt ingevoerd genereren wij de omreisadviezen. Dit vind je terug in onder andere de omroepberichten op het station, want dat komt van mijn team. Dat is super leuk, super concreet en heel zichtbaar.”
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.