Hessel Dikkers, CIO NS: ‘Onze IT heeft dagelijks directe impact op ruim één miljoen reizigers’

Hessel Dikkers CIO NS
Hessel Dikkers, CIO, chief information officer, van NS, maakte zijn overstap naar NS in 12 jaar gelden. Hij merkt dat de directe impact van IT op de reiziger erg groot is. “We zitten nu op zo’n 1 miljoen dagelijkse reizigers”, vertelt de CIO. “Zij maken niet alleen gebruik van onze treinen, maar zijn ook afhankelijk van goede reisinformatie voor het plannen van hun reis. Dat goed doen, is een enorme verantwoordelijkheid. Want als er iets niet goed gaat, is dat direct zichtbaar.”
Er is een groot verschil tussen de bank- en verzekeringswereld, waar Hessel vandaan komt, en de logistieke en fysieke wereld waar NS deel van uitmaakt. “Treinen worden steeds meer datahubs, werkplaatsen worden steeds verder gerobotiseerd, stations tellen steeds meer sensoren die data verzamelen over reisbewegingen. Het is heel mooi om te zien hoe de digitale en fysieke wereld, OT en IT, hier samensmelten. Dat biedt zo ontzettend veel meer mogelijkheden om al onze processen te verbeteren, zowel intern als extern.”
Efficiencyverbetering voorop
De IT-ondersteuning bij NS is primair gericht op het verbeteren van efficiëntie en kwaliteit. Zo ontvangen machinisten advies over energiezuinig rijden via tablets. “Het is wel zo dat het hier gaat om adviezen, gebaseerd op AI-modellen. Het is nog altijd de planner, de machinist, die bepaalt wat er gebeurt. Soms zijn er ook bijzondere omstandigheden waar een mens een betere inschatting kan maken. Die vrijheid moet je houden.”
Heel veel IT-ondersteuning is dan ook gericht op de trein, veruit de grootste kostenpost voor NS. “Investeringen in treinen groeien, dus het gebruik ervan probeer je te optimaliseren. Door slimme logistiek, slimme planning en bijsturing, maar ook slim onderhoud.” Ook door slimme logistiek, planning en onderhoud, zoals predictive maintenance met sensoren en camera-inspecties, wordt de treininzet geoptimaliseerd. 
Operationele verantwoordelijkheid
“Ik heb dus allereerst een technische rol, die van de CTO", benadrukt Dikkers. "Maar ik moet ook steeds meer een verbinder zijn. Tussen IT en de business, tussen IT en het bestuur. Je moet met alle stakeholders de visie van de NS omzetten naar de strategie die we op IT- en digitaliseringsgebied moeten hebben. Je moet ook kunnen inspireren, een werkomgeving bieden waar IT’ers graag willen werken.”
En, stelt Dikkers: je moet ervoor zorgen dat IT en digitalisering overal in de organisatie landt. Bij kantoorpersoneel, conducteurs, monteurs. Iedereen heeft een andere mate van digitale vaardigheid en daar moet je als CIO goed rekening mee houden. “En dat aspect wordt met de komst van nieuwe technologie alleen maar belangrijker. De toenemende complexiteit van digitalisering moet niet bij hen terecht komen.”
Digitalisering bedrijfsprocessen
“Niet alleen de fysieke wereld van NS digitaliseert, dat geldt voor alle bedrijfsprocessen. Want digitalisering is meer dan alleen slimme IT, het betekent ook dat mensen op een andere, slimmere manier gaan werken: met digitale tools, met nieuwe planningstools op basis van technologie zoals AI.”, vertelt Hessel. Digitalisering is een groot thema binnen NS en IT heeft invloed op hoe NS dat in gaan vullen. 
Grote uitdagingen
Volgens Hessel staat NS ondanks de digitalisering van onderhoud en planning alsnog voor uitdagingen. Denk aan het toenemende aantal reizigers. “Op dinsdag en donderdag is het vele malen drukker dan op maandag, woensdag en vrijdag. Dat is voor ons heel inefficiënt, maar je moet je materieel en je mensen wel afstemmen op die pieken. Dat maakt het ook extra belangrijk om waar mogelijk te besparen. We hebben ook specifieke besparingsopdrachten vanuit de overheid waar we aan moeten voldoen. Dat betekent dat we des te harder moeten werken aan meer efficiency.”  
Genoeg te doen
Voor de komende jaren heeft Hessel Dikkers van NS in ieder geval nog genoeg te doen. Mobility as a service, duurzame mobiliteit, projecten zoals het digitaliseren van de OV-chipkaart naar een app op de smartphone. Maar ook in logistiek en onderhoud zijn nog genoeg stappen te zetten. “We voorzien een grote groei in reizigers en daarmee in materieel, op één van het drukst bereden spoornetwerken. Het vergt steeds meer slimme IT om reizigers van A naar B te vervoeren. Dus als de treinen over een jaar of drie beter en goedkoper rijden dan nu, dan ben ik heel tevreden.”
Wil jij het hele artikel van over Hessel Dikkers lezen, klik dan hier!
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden die NS voor jou heeft? Bekijk hier onze vacatures! 
NS job alert

Jouw droombaan in je mailbox?

Mis nooit meer jouw ideale vacature met onze persoonlijke vacature alerts.