Hoe zorgen we dat reizigers voldoende afstand kunnen houden, ook als de COVID-19 maatregelen op het station en in de trein straks verder versoepelen? Een speciaal opgericht DevOps team ontwikkelde een app waarmee reizigers vooraf hun reis kunnen registreren en reisadvies krijgen over minder drukke tijdstippen. De testmanager van het team vertelt: ‘Je maakt echt een maatschappelijk tastbaar product dat ertoe doet.’
Door inzicht in de verwachte reizigers, kan je slim plannen en kan NS zo nodig rekening houden met materieel. Voor de lancering van de app was snelheid van groot belang. ‘Daarom lag een lowcode platform voor de hand. Developers werken met makkelijke blokken waardoor we snel wijzigingen door kunnen voeren, bijvoorbeeld als maatregelen veranderen.’ In een multidisciplinair team werd aan de hand van user stories gewerkt aan een app die reizigers ondersteunt in een veilige reis. ‘Daarmee haal je de eerste fouten er al meteen uit,’ vertelt de testmanager. ‘Als de product owner aangeeft dat X moet gebeuren als je op Y klikt, en een developer en ik hebben daar allebei een ander beeld bij, dan kunnen we dat direct opvangen.’
Om zeker te stellen dat de app veilig is en goed functioneert, werd uitgebreid getest door professionals van het Test Competence Center (TCC). ‘De app moet veilig zijn en ook bij veel gebruikers nog een goede respons geven. Daar testen we heel sterk op.’ Na een pilot in mei met overwegend positieve respons ging de eerste versie van de app live. ‘Nu kunnen we doorontwikkelen op functionaliteit.’ Zo kunnen reizigers nu ook met de app een plek voor hun fiets reserveren. ‘Een fiets neemt veel ruimte in beslag, die we zeker in deze tijd nodig hebben.’
Testers van verschillende onderdelen binnen NS werken samen vanuit het Test Competence Center (TCC), een community waar kennis en vaardigheden met elkaar gedeeld worden. ‘Je kan je blijven ontwikkelen. Door trainingen, of bijvoorbeeld als iemand kennis deelt van een congres waar hij is geweest. En je kan onderling sparren, hoe heb jij dit opgelost? Er is altijd wel iemand die iets soortgelijks heeft gedaan.’ Handig, want NS is continu volop in ontwikkeling. Zo wordt bijvoorbeeld geëxperimenteerd met AI voor het testen van e-learning modules. ‘Door AI in te zetten voor repetitief testwerk kunnen onze testers zich focussen op andere projecten: performance testen, security testen, functioneel testen, van lowcode platformen tot zelf ontwikkelde javascript applicaties.’ Hoe je het doet? Dat is aan jou. ‘Je krijgt heel veel vrijheid in hoe je je werk aanpakt. NS legt heel sterk de verantwoordelijkheid bij de medewerker, als je maar resultaat laat zien.’
‘Testen staat op heel hoog niveau binnen NS. Bij sommige organisaties moet je nog uitleggen waarom testen nodig is, bij NS hoeft dat niet. Ontwikkelaars zien je als volwaardig IT-partner, en dat maakt het gesprek zo leuk. Je doet het echt samen.’ Ook na de oplevering werken de teams aan continuous improvement. ‘We evalueren wat er beter kan en nemen dat weer mee in de volgende ontwikkelcyclus. Er is een goede professionele sfeer, daar houd ik van. Je zorgt echt voor een zo goed mogelijke reiservaring voor de klant, dat maakt het heel tastbaar. Als ik zelf naar kantoor ga, maak ik gebruik van mijn eigen product, dat is leuk.’
Thom en Dennis
Aan Dennis en Thom de uitdagende taak: bevraag elkaar blind en ontdek welke baan de ander uitvoert bij NS. Gaat het ze lukken, denk je?
Hessel
Hessel Dikkers, CIO, chief information officer, van NS, maakte zijn overstap naar NS in 12 jaar gelden. Hij merkt dat de directe impact van IT op de reiziger erg groot is. “We zitten nu op zo’n 1 miljoen dagelijkse reizigers”, vertelt de CIO. “Zij maken niet alleen gebruik van onze treinen, maar zijn ook afhankelijk van goede reisinformatie voor het plannen van hun reis. Dat goed doen, is een enorme verantwoordelijkheid. Want als er iets niet goed gaat, is dat direct zichtbaar.”
Floor
Floor is IT-trainee bij NS. Op de afdeling Reisbegeleiding gaat ze samen met haar team over de omreisadviezen bij een verstoring op het spoor. “Als er iets gebeurt op het spoor, dan komt dat bij het OCCR (operationeel controle centrum rail) binnen. Medewerkers van het OCCR gebruiken dan onze applicatie om de verstoring in te voeren en aan de hand van de informatie die wordt ingevoerd genereren wij de omreisadviezen. Dit vind je terug in onder andere de omroepberichten op het station, want dat komt van mijn team. Dat is super leuk, super concreet en heel zichtbaar.”
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.