Zorgeloos inchecken zonder saldo? Met NS Flex ben je flexibel in het OV. Met een tik op de knop kan je je abonnement aanvragen, aanpassen of stopzetten. Drukke trein? Waarom wissel je niet even naar 1e klas? Met behulp van de nieuwste technieken als Spring-boot API’s tot Angular front end werk je als developer aan de NS app, backend of voor de webshop.
‘Heb je al een kijkje genomen in de webshop? Als je op Ja, ik wil NS Flex klikt, dat bouw ik’, vertelt één van de developers. Best een uitdaging, want niet iedere klant is hetzelfde. De één heeft nog geen OV-kaart, de ander wil overstappen naar NS Flex of zijn NS Flex-abonnement wijzigen. ‘Eerst kon je in de webshop alleen bestellen, nu kun je ook overstappen. Daarvoor hebben we een soort wizard ontwikkeld die je stap voor stap helpt. We maken dat proces zo soepel mogelijk.’
Een aantal developers werkt elke dag aan de koopflow. Samen met het team kijken ze hoe het nog beter kan. ‘Omdat we in devops werken kunnen we zelfstandig naar productie. Dat is gaaf, want dan kunnen we nieuwe features zo snel mogelijk aan de klant geven.’ Deze release is geautomatiseerd met een safe guard. Van code opslag, naar de testserver, acceptatieomgeving en vervolgens naar productie. De developer kan zich dus volledig focussen op het bouwen van zijn feature. ‘Dat is wat iedere developer wil, lekker tempo maken.'
‘Het moment dat NS Flex live ging was erg spannend. Het was mijn eerste project en er waren al allerlei televisiereclames en campagnes ingekocht.’ Om zo’n strakke deadline te halen moest het team moeilijke keuzes maken. Welke features kunnen gemaakt worden met de beschikbare tijd en developers? ‘We zijn live gegaan met een minimale versie van NS Flex. Nu zijn we bezig met uitbreiden. Zo willen we ervoor zorgen dat NS Flex met de laatste technieken en updates werkt. We gaan bijvoorbeeld volledig naar de cloud. En verder natuurlijk de code opschonen, documenteren én nieuwe features bouwen. De kwaliteit moet hoog zijn. Wat doe je wel en wat niet? Je krijgt feedback van heel Nederland. Dan merk je echt dat het zichtbaar is en leeft in de hele samenleving.’
Het is echter niet alleen maar ontwikkelen. ‘Je beheert het hele project. Je moet dus vanuit meerdere perspectieven kunnen denken. Wat wil de klant?’ Hiervoor maken de developers gebruik van allerlei databronnen, zoals Google Analytics en Usabilla. ‘We kijken ook naar de technische performance en conversie. Je bent niet alleen developer, maar denkt ook mee over het UX design, AB-testing en productoptimalisatie, bijvoorbeeld met Optimizely. Daar voeden we al onze beslissingen en keuzes mee.’ Data driven dus. En die inzichten delen ze met hun collega’s: ‘Op een dashboard kan iedereen zien hoeveel mensen al voor NS Flex hebben gekozen.’
Het is echter niet alleen maar ontwikkelen. ‘Je beheert het hele project. Je moet dus vanuit meerdere perspectieven kunnen denken. Wat wil de klant?’ Hiervoor maken de developers gebruik van allerlei databronnen, zoals Google Analytics en Usabilla. ‘We kijken ook naar de technische performance en conversie. Je bent niet alleen developer, maar denkt ook mee over het UX design, AB-testing en productoptimalisatie, bijvoorbeeld met Optimizely. Daar voeden we al onze beslissingen en keuzes mee.’ Data driven dus. En die inzichten delen ze met hun collega’s: ‘Op een dashboard kan iedereen zien hoeveel mensen al voor NS Flex hebben gekozen.’
Thom en Dennis
Aan Dennis en Thom de uitdagende taak: bevraag elkaar blind en ontdek welke baan de ander uitvoert bij NS. Gaat het ze lukken, denk je?
Hessel
Hessel Dikkers, CIO, chief information officer, van NS, maakte zijn overstap naar NS in 12 jaar gelden. Hij merkt dat de directe impact van IT op de reiziger erg groot is. “We zitten nu op zo’n 1 miljoen dagelijkse reizigers”, vertelt de CIO. “Zij maken niet alleen gebruik van onze treinen, maar zijn ook afhankelijk van goede reisinformatie voor het plannen van hun reis. Dat goed doen, is een enorme verantwoordelijkheid. Want als er iets niet goed gaat, is dat direct zichtbaar.”
Floor
Floor is IT-trainee bij NS. Op de afdeling Reisbegeleiding gaat ze samen met haar team over de omreisadviezen bij een verstoring op het spoor. “Als er iets gebeurt op het spoor, dan komt dat bij het OCCR (operationeel controle centrum rail) binnen. Medewerkers van het OCCR gebruiken dan onze applicatie om de verstoring in te voeren en aan de hand van de informatie die wordt ingevoerd genereren wij de omreisadviezen. Dit vind je terug in onder andere de omroepberichten op het station, want dat komt van mijn team. Dat is super leuk, super concreet en heel zichtbaar.”
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.