Ik werk bij het Innovatieplatform. Het doel van het Innovatieplatform is het aanjagen van technologische innovaties en innovatiecultuur. Dit doen we door NS’ers te inspireren, met elkaar te verbinden en teams te helpen bij het verder brengen van hun ideeën. NS is vrij breed, dus er is veel kennis. Het is mooi als we van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen helpen. Er zijn zoveel kansen als het om innovatie gaat. Er ligt nog zoveel open, dat ik vind ik enorm leuk aan mijn baan.
Bij technologische innovaties kun je denken aan kunstmatige intelligentie, zoals de druktepoppetjes in de NS-app. Technologische innovaties proberen we intern aan te jagen. Maar we zetten dus ook in op innovatiecultuur. Ons doel is om mensen zelf aan te slag te laten gaan met vernieuwing binnen NS. We doen dat met behulp van Design Thinking. Dan stel je vragen als: Wie is je doelgroep? Welk probleem los je op? En wat is daarvoor de beste oplossing?
De werksfeer is heel open en toegankelijk. Iedereen is behulpzaam en staat klaar om elkaar te helpen. Ik ben erg enthousiast over de cultuur. Ik ervaar ook veel vrijheid binnen mijn team en functie om aan de slag te gaan met nieuwe dingen.
Het team zelf is vrij klein, we werken met vijf man. Dat is een voordeel, want de verantwoordelijkheden zijn daardoor duidelijk. En je werkt intensief met elkaar samen, dus je weet wat je aan elkaar hebt. Aan de andere kant werken we veel samen met andere teams, verspreid over heel NS. Je hebt dus met allerlei afdelingen te maken. Die afwisseling vind ik erg leuk.
Afgelopen week vond de Innovatieweek plaats: een week waarin NS’ers de verbinding zochten met de toekomst en met elkaar. Externe en interne sprekers gaven hun visie op innovatie, hebben ons verteld over innovatiecultuur en hoe je daarbij briljant kan en moet mislukken. Verder hebben we gekeken naar trends en technologieën die voor NS belangrijk zijn. Collega’s waren heel positief over deze sprekers, ze vonden het een leuke toevoeging. Ze raakten er geïnspireerd door. Dat is natuurlijk heel leuk om te horen!
Thom en Dennis
Aan Dennis en Thom de uitdagende taak: bevraag elkaar blind en ontdek welke baan de ander uitvoert bij NS. Gaat het ze lukken, denk je?
Hessel
Hessel Dikkers, CIO, chief information officer, van NS, maakte zijn overstap naar NS in 12 jaar gelden. Hij merkt dat de directe impact van IT op de reiziger erg groot is. “We zitten nu op zo’n 1 miljoen dagelijkse reizigers”, vertelt de CIO. “Zij maken niet alleen gebruik van onze treinen, maar zijn ook afhankelijk van goede reisinformatie voor het plannen van hun reis. Dat goed doen, is een enorme verantwoordelijkheid. Want als er iets niet goed gaat, is dat direct zichtbaar.”
Floor
Floor is IT-trainee bij NS. Op de afdeling Reisbegeleiding gaat ze samen met haar team over de omreisadviezen bij een verstoring op het spoor. “Als er iets gebeurt op het spoor, dan komt dat bij het OCCR (operationeel controle centrum rail) binnen. Medewerkers van het OCCR gebruiken dan onze applicatie om de verstoring in te voeren en aan de hand van de informatie die wordt ingevoerd genereren wij de omreisadviezen. Dit vind je terug in onder andere de omroepberichten op het station, want dat komt van mijn team. Dat is super leuk, super concreet en heel zichtbaar.”
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.