Machinist worden was mijn jongensdroom. Ik woonde op hoorafstand van het spoor en het geluid van de treinen wekte mijn interesse. Die nieuwsgierigheid is nooit meer weggegaan en op mijn achttiende besloot ik dan ook een opleiding tot machinist te volgen. Mijn droom is uitgekomen en dat voelt super goed. Ik geniet van de afwisseling die mijn baan biedt. Soms zie ik vanuit de cabine een prachtige zonsopgang en een andere dag een zonsondergang. De ene dag rijd ik veel lokale ritten en een andere dag rijd ik van Heerlen naar Alkmaar. Ik draai veel vroege shifts en dat betekent dat ik op op tijd weer klaar ben met werken. Ik heb best veel energie, dus als ik om vier uur thuis kom ga ik graag nog even wandelen of sporten. Heerlijk, toch?
In de trein vorm ik een team met de conducteur. Als een trein die ons tegemoet rijdt defect raakt, gaan de conducteur en ik samen in actie. Dan kijken we naar wat er aan de hand is en of we als tegentrein kunnen helpen. Dat geeft een teamgevoel. Naast het samenwerken met de conducteurs kom ik ook regelmatig collega’s tegen in de kantine, waar ik dan mee lunch of een kopje koffie drink. En ik heb contact met mijn Teammanager, te zien op deze foto, bij wie ik terechtkan voor een goed gesprek. Als machinist moet je wel op jezelf kunnen zijn, want de meeste tijd breng je toch alleen door. Dan kan je genieten van de rust die je hebt als je in de cabine zit.
Ik vind het fantastisch om mensen te inspireren door een kijkje te geven in mijn leven als machinist. Daarom ben ik actief op mijn eigen Instagram en daar laat ik vanalles zien: van hoe mijn diensten eruit zien tot wat je tegenkomt tijdens een rit. Ik laat de treinen zien waarin ik rijd, van Sprinters tot Intercity’s, enkeldekkers en dubbeldekkers en ga zo maar door. Mijn favoriete trein is de DDZ Intercity, die na lange tijd aan de kant hebben gestaan weer in dienst is. Die rijdt een beetje als een locomotief. Het lijkt me ontzettend leuk om bijvoorbeeld op basisscholen praatjes te houden, om kinderen te kunnen vertellen over mijn vak. Misschien vinden zij het wel net zo magisch als ik!
Thom en Dennis
Aan Dennis en Thom de uitdagende taak: bevraag elkaar blind en ontdek welke baan de ander uitvoert bij NS. Gaat het ze lukken, denk je?
Hessel
Hessel Dikkers, CIO, chief information officer, van NS, maakte zijn overstap naar NS in 12 jaar gelden. Hij merkt dat de directe impact van IT op de reiziger erg groot is. “We zitten nu op zo’n 1 miljoen dagelijkse reizigers”, vertelt de CIO. “Zij maken niet alleen gebruik van onze treinen, maar zijn ook afhankelijk van goede reisinformatie voor het plannen van hun reis. Dat goed doen, is een enorme verantwoordelijkheid. Want als er iets niet goed gaat, is dat direct zichtbaar.”
Floor
Floor is IT-trainee bij NS. Op de afdeling Reisbegeleiding gaat ze samen met haar team over de omreisadviezen bij een verstoring op het spoor. “Als er iets gebeurt op het spoor, dan komt dat bij het OCCR (operationeel controle centrum rail) binnen. Medewerkers van het OCCR gebruiken dan onze applicatie om de verstoring in te voeren en aan de hand van de informatie die wordt ingevoerd genereren wij de omreisadviezen. Dit vind je terug in onder andere de omroepberichten op het station, want dat komt van mijn team. Dat is super leuk, super concreet en heel zichtbaar.”
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.