Ik volg een IT-traineeship van twee jaar bij NS. Nu werk ik bij NS International. Daar houd ik me bezig met het verbeteren van de NS International-reisapp en daarmee dus ook de reisondersteuning voor klanten. Zo voegen we bijvoorbeeld meer meldingen in de app toe wanneer een reis niet volgens planning verloopt. En werken we aan een mooier design.
Ook krijg ik binnen NS de ruimte om te ontdekken wat ik nog meer leuk vind. Zo hebben we regelmatig vakmodules met masterclasses of cursussen over een onderwerp dat niets met mijn functie te maken heeft. Ik heb bijvoorbeeld geleerd hoe een trein eigenlijk draait en hoe je dienstroosters maakt. Op die manier krijg je als trainee veel facetten van NS mee. Je krijgt dus genoeg vrijheid, maar wordt daarbij ook goed begeleid.
De mensen uit het team waarmee ik samenwerk zijn allemaal vrij nieuw. Niemand zit er langer dan één jaar en dat maakt dat je samen veel moet ontdekken. Je moet veel uitpluizen en bespreken. Dat samen ontdekken zorgt voor een dynamisch karakter, waarbij iedereen open staat voor feedback en nieuwe kennis. Dat kan ik enorm waarderen.
De band met mijn collega’s is heel goed. Tijdens de lunch gaan we wel eens lekker lang wandelen en frisse lucht nemen. Met medetrainees zoek je na werk vaak de borrels op. Zeker als starter is het van belang om een goede band te hebben met elkaar. Het maakt het werk niet alleen leuker, maar je voelt je ook meer op je gemak om collega’s om hulp te vragen.
We bezochten deze week met een gezellige groep trainees het onderhoudsbedrijf in Amsterdam, Watergraafsmeer. Een van de trainees had dit bezoek georganiseerd. Hier kregen we een enthousiaste rondleiding en werd ons verteld hoe treinen worden onderhouden. We kregen zelfs een sneakpeek van de nieuwste intercity, de Intercity Nieuwe Generatie. Toch wel vet om die als een van de eersten te kunnen zien!
Ook is het interessant om te weten wat er allemaal komt kijken bij het onderhouden van een trein. Ik hoorde factoren waar ik zelf nóóit aan zou denken. Ons bezoek werd ook enorm gewaardeerd. We werden met open armen ontvangen door de monteurs. Ze waren echt verrast dat we kwamen.
Thom en Dennis
Aan Dennis en Thom de uitdagende taak: bevraag elkaar blind en ontdek welke baan de ander uitvoert bij NS. Gaat het ze lukken, denk je?
Hessel
Hessel Dikkers, CIO, chief information officer, van NS, maakte zijn overstap naar NS in 12 jaar gelden. Hij merkt dat de directe impact van IT op de reiziger erg groot is. “We zitten nu op zo’n 1 miljoen dagelijkse reizigers”, vertelt de CIO. “Zij maken niet alleen gebruik van onze treinen, maar zijn ook afhankelijk van goede reisinformatie voor het plannen van hun reis. Dat goed doen, is een enorme verantwoordelijkheid. Want als er iets niet goed gaat, is dat direct zichtbaar.”
Floor
Floor is IT-trainee bij NS. Op de afdeling Reisbegeleiding gaat ze samen met haar team over de omreisadviezen bij een verstoring op het spoor. “Als er iets gebeurt op het spoor, dan komt dat bij het OCCR (operationeel controle centrum rail) binnen. Medewerkers van het OCCR gebruiken dan onze applicatie om de verstoring in te voeren en aan de hand van de informatie die wordt ingevoerd genereren wij de omreisadviezen. Dit vind je terug in onder andere de omroepberichten op het station, want dat komt van mijn team. Dat is super leuk, super concreet en heel zichtbaar.”
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.