De treinen van NS zijn rijdende informatiebronnen. De RealTime Monitoring (RTM) applicatie van NS stuurt een enorme hoeveelheid technische informatie vanuit de trein naar de wal. “Denk aan de toestand van de trein, sensor data, prestatietellers en nog veel meer”, vertelt Bart du Chatinier, Aspectmanager binnen NS Techniek. “Daarmee kunnen we de treinen nog beter beheren, zowel live als via analyse.”
Dat helpt om stilstand en vertraging van treinen te voorkomen. “Binnen NS staat de reiziger centraal, dat merk ik elke dag bij NS. Veel klanten letten niet op werking van een trein tot het mis gaat. Met digitalisering van treinen gaat NS voor een betere dienstverlening, dat is waar ik elke dag voor werk.” Binnen de afdeling Treindigitalisering werkt de aspectmanager aan beleid & specificaties van digitale systemen op treinmaterieel, zodat de data uit treinen veilig en betrouwbaar voor innovatieve toepassingen gebruikt kan worden. “Mijn functie als aspectmanager is om te zorgen dat alle digitale ontwikkelingen rondom treinmaterieel bij elkaar samenkomen. Zoals beter en sneller onderhoud van treinen, waardoor de reiziger veilig en comfortabel van A naar B kan reizen.
Binnen Treindigitalisering werken experts uit allerlei gebieden. Dat levert waardevolle input vanuit verschillende perspectieven. “In zogenaamde waardestromen werken we doelgericht samen aan technieken om het vervoeren en onderhouden van treinen naar een hoger niveau te tillen.” Want NS mag dan een historisch bedrijf van meer dan tachtig jaar zijn, de focus ligt vol op de reis van morgen. Verschillende Agile teams werken keihard aan het spoor van de toekomst. Dit doet NS door te investeren in nieuwe ideeën, innovaties en moderne technieken. Deze zijn nodig om Nederland duurzaam bereikbaar te houden.
“Vroeger waren treinen gigantische machines op stoom of diesel, nu zijn het rijdende computers op 100% windenergie. De uitdaging is aan de ene kant te leren van het verleden terwijl je aan de andere kant kritisch kijkt of het nu beter kan.” En die mogelijkheden om het anders te doen, die zijn er bij NS. “Binnen NS is een heel open cultuur, er wordt naar je geluisterd. Het maakt hier niet uit waar je vandaan komt of hoeveel ervaring je hebt.” De reis van morgen begint namelijk altijd bij onze medewerkers. “Ik ben bij NS begonnen via het IT traineeship. Dit gaf mij de ruimte om ervaring op te doen in twee functies die dicht bij mijn interessegebied lagen. Na een paar jaar werkervaring ben ik uiteindelijk aspectmanager geworden. De open cultuur van NS zorgt ervoor dat ik alle vrijheid voel om aan de treinreis van morgen te werken.”
Thom en Dennis
Aan Dennis en Thom de uitdagende taak: bevraag elkaar blind en ontdek welke baan de ander uitvoert bij NS. Gaat het ze lukken, denk je?
Hessel
Hessel Dikkers, CIO, chief information officer, van NS, maakte zijn overstap naar NS in 12 jaar gelden. Hij merkt dat de directe impact van IT op de reiziger erg groot is. “We zitten nu op zo’n 1 miljoen dagelijkse reizigers”, vertelt de CIO. “Zij maken niet alleen gebruik van onze treinen, maar zijn ook afhankelijk van goede reisinformatie voor het plannen van hun reis. Dat goed doen, is een enorme verantwoordelijkheid. Want als er iets niet goed gaat, is dat direct zichtbaar.”
Floor
Floor is IT-trainee bij NS. Op de afdeling Reisbegeleiding gaat ze samen met haar team over de omreisadviezen bij een verstoring op het spoor. “Als er iets gebeurt op het spoor, dan komt dat bij het OCCR (operationeel controle centrum rail) binnen. Medewerkers van het OCCR gebruiken dan onze applicatie om de verstoring in te voeren en aan de hand van de informatie die wordt ingevoerd genereren wij de omreisadviezen. Dit vind je terug in onder andere de omroepberichten op het station, want dat komt van mijn team. Dat is super leuk, super concreet en heel zichtbaar.”
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.