Als Expertise Lead help ik NS'ers die binnen de afdeling Data, Innovatie & Analyse werken om zich verder te ontwikkelen op werkvlak. Vorig jaar waren resultaat en ontwikkeling binnen de afdeling nog erg verweven, maar nu zijn die twee uit elkaar getrokken. Daardoor kan ik me er nu volledig op richten om mensen te helpen hun baan weer te gek te vinden.
Mijn dag start met het doornemen van personeelszaken, zoals vacatures, ziekteverzuim of verleningen van contracten. Maar veel van mijn tijd steek ik in de medewerkers zelf. Ik help ze om in hun kracht te staan en te blijven. Ik heb daarom veel overleg met en voor deze toppers.
Het mooiste aan mijn werk vind ik het als een medewerker een sessie binnenkomt met een zorg en naar buiten gaat met een lach. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door coaching, een opleiding of een training aanbieden of door te zorgen voor de juiste omgeving waarin de medewerker kan groeien.
Twee keer per week kom ik samen met vijf andere Expertise Leads binnen Data, Innovatie & Analyse. Ons doel is om te kunnen zorgen dat medewerkers zich fijn voelen bij hun baan en dat zij zich blijven ontwikkelen.
Het is belangrijk voor mij om te sparren met collega’s die hetzelfde werk doen als ik. Maar vergeet niet dat alle mensen die ik help, net zo goed voelen als collega’s. Ik mag dan wel het woordje ‘lead’ in mijn functie hebben, maar een hiërarchisch gevoel heb ik niet.
Een paar maanden terug was een van mijn teams gefrustreerd, omdat ze niet wisten wat de waarde van hun data was. Ze stonden te ver bij de gebruikers vandaan. We hebben toen gebruikers aan het team toegevoegd en nu horen ze direct wat er met deze toffe data gebeurt en hoe waardevol hun werk dus is. Dat werkt super motiverend.
Het leukste aan mijn werk is dat ik mensen kan laten inzien hoe waardevol hun werk is. Ik coach NS’ers die binnen de afdeling Data, Innovatie & Analyse werken en soms voelt het resultaat van hun werk best abstract. Ik help hen beseffen hoeveel ze bereiken met hun werk!
Een voorbeeld hiervan is een team dat enorme hoeveelheden data verwerkt over en voor de planning. Hierdoor sluit de planning steeds beter aan op de reizigersbehoefte. Door de medewerker zich hiervan bewust te maken, ziet hij in hoe waardevol zijn werk is.
Ik richt me in de sessies ook op individuele ontwikkeling. Zo help ik als een medewerker moeite heeft om zich uit te spreken en dat wil verbeteren, of als iemand een luisterend oor nodig heeft. Dat vind ik zo mooi aan de gesprekken: het gaat echt over de mensen.
Thom en Dennis
Aan Dennis en Thom de uitdagende taak: bevraag elkaar blind en ontdek welke baan de ander uitvoert bij NS. Gaat het ze lukken, denk je?
Hessel
Hessel Dikkers, CIO, chief information officer, van NS, maakte zijn overstap naar NS in 12 jaar gelden. Hij merkt dat de directe impact van IT op de reiziger erg groot is. “We zitten nu op zo’n 1 miljoen dagelijkse reizigers”, vertelt de CIO. “Zij maken niet alleen gebruik van onze treinen, maar zijn ook afhankelijk van goede reisinformatie voor het plannen van hun reis. Dat goed doen, is een enorme verantwoordelijkheid. Want als er iets niet goed gaat, is dat direct zichtbaar.”
Floor
Floor is IT-trainee bij NS. Op de afdeling Reisbegeleiding gaat ze samen met haar team over de omreisadviezen bij een verstoring op het spoor. “Als er iets gebeurt op het spoor, dan komt dat bij het OCCR (operationeel controle centrum rail) binnen. Medewerkers van het OCCR gebruiken dan onze applicatie om de verstoring in te voeren en aan de hand van de informatie die wordt ingevoerd genereren wij de omreisadviezen. Dit vind je terug in onder andere de omroepberichten op het station, want dat komt van mijn team. Dat is super leuk, super concreet en heel zichtbaar.”
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.