Steven is zijn carrière begonnen met een studie Informatica aan de Universiteit Utrecht. Aan diezelfde universiteit heeft hij vervolgens zijn PhD gedaan: “Na vijf jaar onderzoek was ik wel toe aan iets nieuws. Ik wilde graag wat meer impact gaan maken met mijn werk. Zo ben ik bij bouwconcern VolkerWessels gekomen en daar ben ik vier jaar bezig geweest met het opzetten van een data science team.” Toen Steven op zoek was naar nieuw werk, was er ook contact met oude bekenden die binnen NS werkten: “Mijn collega die de overstap naar NS had gemaakt, was erg enthousiast over zijn werk. Toen heb ik besloten om te gaan solliciteren. Ik werd aangenomen en ben aan de slag gegaan in een vrij losse rol. Toen de functie van Data Lead beschikbaar kwam, heb ik daar intern op gesolliciteerd. Zo ben ik uiteindelijk één van de gelukkigen geworden en inmiddels werk ik alweer ruim drie jaar bij NS.
Vanuit het project Kickstart AI is het idee ontstaan om een televisieprogramma op te gaan nemen over AI: “Kickstart AI is een samenwerking tussen verschillende grote bedrijven in Nederland die AI gebruiken. NS is één van die bedrijven. Kickstart AI heeft heel veel verschillende projecten om maatschappelijke problemen op te lossen met kunstmatige intelligentie. Daarnaast wil Kickstart AI kunstmatige intelligentie meer bekendheid geven binnen Nederland. Dat gebeurt bijvoorbeeld via prijsvragen en bijeenkomsten. Een groot project was het televisieprogramma Cybersessies AI waarin de verschillende bedrijven laten zien wat ze doen met kunstmatige intelligentie.”
Thom en Dennis
Aan Dennis en Thom de uitdagende taak: bevraag elkaar blind en ontdek welke baan de ander uitvoert bij NS. Gaat het ze lukken, denk je?
Hessel
Hessel Dikkers, CIO, chief information officer, van NS, maakte zijn overstap naar NS in 12 jaar gelden. Hij merkt dat de directe impact van IT op de reiziger erg groot is. “We zitten nu op zo’n 1 miljoen dagelijkse reizigers”, vertelt de CIO. “Zij maken niet alleen gebruik van onze treinen, maar zijn ook afhankelijk van goede reisinformatie voor het plannen van hun reis. Dat goed doen, is een enorme verantwoordelijkheid. Want als er iets niet goed gaat, is dat direct zichtbaar.”
Floor
Floor is IT-trainee bij NS. Op de afdeling Reisbegeleiding gaat ze samen met haar team over de omreisadviezen bij een verstoring op het spoor. “Als er iets gebeurt op het spoor, dan komt dat bij het OCCR (operationeel controle centrum rail) binnen. Medewerkers van het OCCR gebruiken dan onze applicatie om de verstoring in te voeren en aan de hand van de informatie die wordt ingevoerd genereren wij de omreisadviezen. Dit vind je terug in onder andere de omroepberichten op het station, want dat komt van mijn team. Dat is super leuk, super concreet en heel zichtbaar.”
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.