"De trein naar Arnhem vertrekt over vijf minuten van spoor tien." Actuele reisinformatie is essentieel voor onze reizigers. Daarom zorgen onze testers dat onze software voldoet aan strenge performance eisen. Een van de testers vertelt: "Er mag maximaal 10 seconden zitten tussen een wijziging in de dienstregeling en het informeren van reizigers, dat is best een uitdaging."
"Er is een jaarplanning voor de treinritten. Maar wat als er werkzaamheden aan het spoor zijn volgende week, of als een trein plotseling uitvalt? Al die data komt samen als actuele reisinformatie op de borden, in de reisplanner en bij de omroepen op het station." vertelt de tester. Om ervoor te zorgen dat reizigers zo snel mogelijk op de hoogte zijn van actuele informatie, is een goede performance testing van de software essentieel. "Voorheen werd uitgebreid getest voor het moment dat de nieuwste build in productie ging. Die aanpak had één nadeel: het kostte teveel tijd, zeker wanneer er bevindingen uit de test kwamen."
Dat kon beter, maar hoe? "Vanuit de organisatie kreeg ik de vraag hoe we het anders kunnen aanpakken. Samen met een collega ging ik op onderzoek uit. Stap voor stap hebben we een nieuwe test ontwikkeld waarbij we al zo vroeg mogelijk in het ontwikkelproces gaan testen, shift-left performance testen." Met de nieuwe shift-left performance testen worden nieuwe opleveringen continu automatisch getest, waardoor nieuwe builds sneller in productie kunnen. "We hebben de hele test geautomatiseerd, tot en met de rapportage aan toe, en opgenomen in de CI/CD straat." Vertelt de tester. "Zo kunnen we dagelijks of nog vaker de nieuwste code al testen op performance. Daardoor zijn er veel minder performance risico’s aan het einde van de keten. De automatisering maakt het ook mogelijk dat we makkelijk ‘s nachts kunnen testen."
Wat begon als een idee werd al snel een groot succes: "We hebben minder bevindingen én kunnen veel sneller releasen. Dat vind ik het mooie aan de impact die je hebt als tester: het moment dat je je realiseert dat het idee dat je hebt ook écht werkt. Dat je een werkende test creëert die daadwerkelijk het team informeert, waar mensen iets aan hebben. Zo wordt het reisinformatie product steeds verder en sneller verbeterd!"
Het ontwikkelen van de test was nog een hele uitdaging: "De keten die de reisinformatie doorloopt, vanaf het moment dat er een afwijking geconstateerd wordt bij ProRail tot het moment dat het op de borden verschijnt, is vrij complex met veel verschillende stukjes software." Die complexiteit van data en variatie aan technieken en stakeholders vormen een uitdagend landschap voor de performance testers. "Als tester bij NS ben je niet alleen maar aan het uitvoeren, maar ben je ook veel bezig met coderen en strategisch nadenken. Wat ik leuk vind, is dat het niet alleen maar technisch is. Je bent ook veel met mensen bezig; je kan geen test maken zonder rekening te houden met de developers en gebruikers. Ik overleg veel met verschillende teams. Elke dag is weer zó anders!"
De performance van software bij NS voldoet aan hoge eisen. Dat betekent veel verantwoordelijkheid, maar ook vrijheid om te blijven vernieuwen. "Als tester ben je onderdeel van een bepaald project. We werken in agile teams samen met de developers. Er is daarom veel ruimte om eigen ideeën en oplossingen aan te dragen. NS is voor performance testers een mooie, uitdagende werkplek, met veel kansen om jezelf en het software voortbrengingsproces naar een hoger niveau te tillen. De markt ontwikkelt zich zo snel dat je continu on the job aan het leren bent. Je blijft met de nieuwste technieken werken. En het bijzondere aan bij NS werken is dat iedereen snapt wat je doet. Ik kan het zelfs aan mijn kinderen uitleggen!"
Thom en Dennis
Aan Dennis en Thom de uitdagende taak: bevraag elkaar blind en ontdek welke baan de ander uitvoert bij NS. Gaat het ze lukken, denk je?
Hessel
Hessel Dikkers, CIO, chief information officer, van NS, maakte zijn overstap naar NS in 12 jaar gelden. Hij merkt dat de directe impact van IT op de reiziger erg groot is. “We zitten nu op zo’n 1 miljoen dagelijkse reizigers”, vertelt de CIO. “Zij maken niet alleen gebruik van onze treinen, maar zijn ook afhankelijk van goede reisinformatie voor het plannen van hun reis. Dat goed doen, is een enorme verantwoordelijkheid. Want als er iets niet goed gaat, is dat direct zichtbaar.”
Floor
Floor is IT-trainee bij NS. Op de afdeling Reisbegeleiding gaat ze samen met haar team over de omreisadviezen bij een verstoring op het spoor. “Als er iets gebeurt op het spoor, dan komt dat bij het OCCR (operationeel controle centrum rail) binnen. Medewerkers van het OCCR gebruiken dan onze applicatie om de verstoring in te voeren en aan de hand van de informatie die wordt ingevoerd genereren wij de omreisadviezen. Dit vind je terug in onder andere de omroepberichten op het station, want dat komt van mijn team. Dat is super leuk, super concreet en heel zichtbaar.”
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.