Wil je napraten met onze collega's? Neem dan contact op.

De dienstregeling

In de eerste aflevering start Vivianne haar reis. Daarvoor kijkt ze in de NS-app waarin ze alle reisinformatie vindt die ze nodig heeft. Aan de basis daarvan ligt de dienstregeling die al een jaar vooruit wordt gepland. Daarover spreekt ze met Willem en Nelleke. Willem is software solution architect en werkt aan de software waar de dienstregeling op draait. Nelleke is developer en is bezig met die software over te zetten naar webtechnologie.

NS podcast
NS podcast in de trein

Reisinformatie op de trein

Vivianne is aangekomen op het station en stapt in de trein. Als ze gaat zitten kijkt ze op het scherm of ze in de goede trein zit. Maar wat is er allemaal voor nodig om al die informatie op de schermen in de trein te krijgen? Vivianne gaat in gesprek met Jeroen. Hij is functioneel beheerder bij IT op de trein. De afdeling die verantwoordelijk is voor de softwaresystemen die op de treinen zelf actief zijn. Ze gaat ook langs bij Wian. Hij is developer in de zogenaamde OBIS-fabriek. Het testcentrum van alle reisinformatiesystemen in de trein.

De NS-app

Tijdens haar reis opent Vivianne de NS-app om realtime te zien in welke trein ze zit en hoe de reis verloopt. Dat is een nieuwe functie: ‘treindetectie’. Deze functie is ontwikkeld in de NS Lab-app. In de trein ontmoet Vivianne Leslie, product owner van de NS-app. Ze praat met hem over wat er allemaal komt kijken bij het ontwikkelen van een van de meest gebruikte apps van Nederland. Daarna gaat ze langs bij Colin. Hij is Android-developer bij de NS Lab-app. In die proeftuin heeft hij de vrijheid om nieuwe features in een live omgeving te testen.

NS podcast
NS podcast kantoor

Storingen oplossen

Er is een wisselstoring op het traject van Vivianne. Calamiteiten op het spoor komen helaas voor. De afdeling die ervoor zorgt dat reizigers bij calamiteiten zoveel mogelijk volgens plan kunnen doorreizen, is de afdeling Bijsturing. Vivianne gaat langs bij de thuiswerkplek van Arjen. Hij is solution architect bij de afdeling Bijsturing en werkt aan de IT-systemen die helpen om calamiteiten zo snel mogelijk op te lossen. Vivianne spreekt ook met Niek. Hij is developer bij BAM (Bijsturing Applicatie Materieel).

In- en uitchecken met je smartphone

Vivianne komt aan op haar eindstation Eindhoven Centraal en checkt uit met haar OV-chipkaart. Binnenkort kan in- en uitchecken ook met je bankpas of telefoon. Wat daar allemaal voor moet gebeuren? Daarover praat Vivianne met Robert. Hij is product owner bij het project OV-betalen. Even later spreekt ze met Erica. Erica is softwaredeveloper bij OV-betalen en werkt aan de transitie van betaalproducten naar de cloud.

NS podcast station

Verhalen van onze mensen

IT-trainee bij NS, een kijkje in de reis van onze trainees

Floor is IT-Trainee bij NS. Op de afdeling Reisbegeleiding gaat ze samen met haar team over de omreisadviezen bij een verstoring op het spoor. “Als er iets gebeurt op het spoor, dan komt dat bij het OCCR (operationeel controle centrum rail) binnen. Medewerkers van het OCCR gebruiken dan onze applicatie om de verstoring in te voeren en aan de hand van de informatie die wordt ingevoerd genereren wij de omreisadviezen. Dit vind je terug in onder andere de omroepberichten op het station, want dat komt van mijn team. Dat is super leuk, super concreet en heel zichtbaar.”

Complexe IT bij NS op 'champions league'-niveau

NS heeft een uitdagend IT-landschap. IT-recruiter Jeroen vertelt geïnteresseerden hier graag over op de grootste Java-beurs van Nederland: 'Ik vond het ontzettend leuk om op zo’n dag met bezoekers in contact te komen.'

Vertellen over kunstmatige intelligentie op televisie: NS in Cybersessies AI

“Het is heel tof om aan een groot publiek zichtbaar te maken wat NS doet met AI”. Steven Woudenberg is Data Lead bij NS. Vanuit zijn functie mocht hij in het televisieprogramma Cybersessies AI vertellen over zijn werkzaamheden op het gebied van kunstmatige intelligentie. “Er lopen veel projecten op het gebied van AI binnen NS. Denk daarbij aan het optimaliseren van het onderhoud aan onze treinen, maar ook aan het verbeteren van onze informatievoorzieningen voor de reiziger. In het programma geven we concrete voorbeelden om Nederland te laten zien wat er zoal mogelijk is met AI binnen NS.”