Zorgeloos inchecken met de NS-app

NS app

Makkelijk je NS Flex abonnement wijzigen, op het perron nog even upgraden naar de eerste klas of snel een kaartje kopen voor een familielid of misschien wel je trouwe viervoeter; de NS-app zit bomvol nieuwe features. Alles voor een zorgeloze reis. ‘Er is steeds meer mogelijk binnen de app’, vertelt een van de iOS-developers van het M-lab team dat de NS app ontwikkelt. ‘De uitdaging is: hoe houd je een app met zoveel features overzichtelijk en gebruiksvriendelijk?’ 

Binnen het M-lab is er veel te doen voor de developers. Niet alleen zorgen dat de app actueel blijft, maar ook nieuwe features integreren en bestaande features verbeteren. ‘Zo hebben we bijvoorbeeld net de ticketshop vernieuwd’, vertelt de developer. ‘Laatst was op het nieuws dat de NS een nieuwe jongerencampagne begint voor de daluren kaart. Dat hebben wij aangegrepen om de ticketshop te herstructureren.’ Ook de Mijn NS-omgeving binnen de app kreeg een nieuw jasje met meer gebruiksgemak. ‘Je kan nu heel makkelijk je OV-chipkaart scannen met je camera, en dan wordt deze toegevoegd. Super handig!’

"Als ik onderweg ben, zie ik overal mensen die onze app gebruiken. Dan merk je hoeveel impact je hebt."

Elke dag impact op een miljoenenpubliek

Aan nieuwe ideeën voor verbeteringen geen gebrek. Via verschillende kanalen krijgt het team feedback van maar liefst twee miljoen actieve gebruikers met tientallen miljoenen sessies per maand en ook vanuit NS wachten grote innovatieve projecten op hun aftrap. En natuurlijk hebben de developers zelf ook ruimte voor hun eigen input. ‘Omdat we dicht bij Utrecht Centraal werken, reizen we allemaal met de trein. We gebruiken dus elke dag onze eigen app. Dan krijg je vanzelf nieuwe ideeën om te verbeteren. Als ik onderweg ben, zie ik overal mensen die onze app gebruiken. Dan merk je hoeveel impact je hebt. Dat maakt het werk zo gaaf.’

Snel nieuwe features van begin tot eind

Dankzij de agile werkwijze kunnen de developers snel schakelen. ‘M-lab is een klein, jong team met veel verantwoordelijkheid. Dat trekt mij enorm aan. En het leuke is dat we alle disciplines binnen ons eigen team hebben en heel goed op elkaar ingespeeld zijn. Daardoor kunnen we van begin tot eind ècht iets neerzetten en in korte tijd samen mooie dingen maken.’ De backenders zorgen voor de juiste data, waarna de UX designer en iOS en Android developers samen kijken: Hoe zorgen we voor een optimale gebruikerservaring? En hoe kunnen we dit zó maken dat iOS en Android op dezelfde manier werken? Het iOS team werkt  vooral met RxSwift, MVVM-C en Snapkit. Ook daar staat het team nog veel te wachten: ‘Apple heeft recent een nieuw framework voor apps gepresenteerd, SwiftUI. We bekijken de mogelijkheden en onderzoeken hoe we dit framework in de toekomst kunnen gaan toepassen.’

"Als ik onderweg ben, zie ik overal mensen die onze app gebruiken. Dan merk je hoeveel impact je hebt."

Grote projecten voor de reis van morgen

Genoeg werk aan de winkel dus? ‘Zeker weten! Het afgelopen jaar hebben we ons met een heel nieuw team onder andere gefocust op het opschonen van de code. Nu kunnen we steeds meer met nieuwe projecten aan de slag.’ Zorgeloos reizen met de NS-app dus, niet alleen van station tot station, maar ook steeds meer van deur tot deur. ‘NS werkt nu aan een eigen backend waarmee je van deur tot deur kunt plannen. Dat is een enorm project dat we straks ook in de app gaan verwerken. Grote kans dat je als developer daarmee aan de slag gaat!’

Verhalen van onze mensen

IT-trainee bij NS, een kijkje in de reis van onze trainees

Floor is IT-trainee bij NS. Op de afdeling Reisbegeleiding gaat ze samen met haar team over de omreisadviezen bij een verstoring op het spoor. “Als er iets gebeurt op het spoor, dan komt dat bij het OCCR (operationeel controle centrum rail) binnen. Medewerkers van het OCCR gebruiken dan onze applicatie om de verstoring in te voeren en aan de hand van de informatie die wordt ingevoerd genereren wij de omreisadviezen. Dit vind je terug in onder andere de omroepberichten op het station, want dat komt van mijn team. Dat is super leuk, super concreet en heel zichtbaar.”

Complexe IT bij NS op 'champions league'-niveau

NS heeft een uitdagend IT-landschap. IT-recruiter Jeroen vertelt geïnteresseerden hier graag over op de grootste Java-beurs van Nederland: 'Ik vond het ontzettend leuk om op zo’n dag met bezoekers in contact te komen.'

Vertellen over kunstmatige intelligentie op televisie: NS in Cybersessies AI

“Het is heel tof om aan een groot publiek zichtbaar te maken wat NS doet met AI”. Steven Woudenberg is Data Lead bij NS. Vanuit zijn functie mocht hij in het televisieprogramma Cybersessies AI vertellen over zijn werkzaamheden op het gebied van kunstmatige intelligentie. “Er lopen veel projecten op het gebied van AI binnen NS. Denk daarbij aan het optimaliseren van het onderhoud aan onze treinen, maar ook aan het verbeteren van onze informatievoorzieningen voor de reiziger. In het programma geven we concrete voorbeelden om Nederland te laten zien wat er zoal mogelijk is met AI binnen NS.”

NS vacature alert

Jouw droombaan in je mailbox?

Mis nooit meer jouw ideale vacature met onze persoonlijke vacature alerts.