Reliability engineers voeren onder meer statistische analyses uit. Die verbinden ze met het technisch inzicht dat nodig is om de ernst van een storing of defect te kunnen inschatten, te kunnen beslissen wat er met de trein moet gebeuren, en zo objectief te kunnen beoordelen wat er speelt binnen een specifieke materieelserie. Ze zijn vaak in de werkplaats om te overleggen met onderhoudsmonteurs, technisch medewerkers en de monteurs die gespecialiseerd zijn in complexe storingen bij Sprinter Light Trains.
Neem nu de lagers in de wielen. Zoals vrijwel elk onderdeel in een voertuig kunnen ook lagers defect raken. Onze inspanningen zijn erop gericht de prestaties van alle onderdelen te borgen. Daarom zoeken we naar verschillende signalen die aangeven dat er iets aan de hand is met het lager, zodat we de prestaties van het lager in stand kunnen houden. Het uitvoeren en vervolgens interpreteren van de specifieke metingen doen reliability engineers samen met technici van de leverancier, system engineers en monteurs. Bij de lagers in de wielen voert het team bijvoorbeeld metingen uit door middel van temperatuursensoren op de aspotten en camera’s in het spoor om temperatuursveranderingen en de toestand van het wiel te monitoren.
System engineers zijn gespecialiseerd in fysieke verschijnselen die in treinsystemen optreden en kijken vanuit een ander perspectief. Zo meet van de engineers de actuele status van de lagers met behulp van trillingssensoren die op verschillende plaatsen op de wielassen zijn aangebracht. Die metingen vergroten ons inzicht in de prestaties van de lagers, zodat we ze op tijd kunnen vervangen. Op basis van al deze meetgegevens en de bevindingen van het fysiek technisch onderzoek kunnen we de juiste vervolgacties bepalen.
Hielke
Van je hobby je werk maken: monteur Hielke (19) kreeg het voor elkaar. “Ik had als kind al een fascinatie voor treinen. Mijn moeder nam me altijd met de trein mee op pad naar opa en oma. Toen is die liefde voor treinen ontstaan, en nooit meer weggegaan.”
Philippe
Philippe is geruime tijd werkzaam bij NS en werkt nu als praktijkopleider en stagebegeleider bij de TechniekFabriek in het Brabantse Berkel-Enschot. "Ik leid jonge techneuten op om te werken aan de treinen van NS. Ik begeleid ze op alle vlakken: van techniek tot loopbaanontwikkeling. Daarnaast ben ik stagebegeleider. In totaal coach ik veertien studenten. Het is een leuke en dynamische bedoening hier. Geen dag is hetzelfde."
Kieran
Studeren, maar óók de handen uit de mouwen steken. Dat zag Kieran (22) wel zitten. En dus meldde hij zich bij de TechniekFabriek aan als leerling-monteur: “Een theoretische opleiding is niet voor mij weggelegd. Ik wil juist met mijn handen werken.”
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.