Het slimme slot

ov fiets ov chipkaart

Inchecken bij je fiets, net als in de trein. Met het slimme slot hoef je straks alleen nog maar je ov-chipkaart voor het slot te houden om een ov-fiets te huren. Niet alleen makkelijker en sneller, maar ook praktisch: ‘Veel mensen steken automatisch de sleutel in hun zak als ze de ov-fiets inleveren en komen daar dan halverwege hun treinreis achter,’ vertelt een van de testers van het project.

Dat levert duizenden zwervende sleutels per jaar op. De oplossing? ‘Voorheen werd er dan een nieuw slot op de fiets gezet, een heel gedoe voor de operatie natuurlijk. Met het slimme slot hoeft dat niet meer.’ Het slimme slot is een van de ontwikkelingen vanuit het NS Fiets innovatieLab. Het nieuw ontwikkelde slot communiceert op een verhuurlocatie met een thuisnetwerk, gebaseerd op het Internet of Things-protocol van Google. ‘Om de fiets te huren houd je je pas voor het slot en als de verhuur is goedgekeurd dan springt het slot open. Zolang je de fiets huurt, werkt het slot met jouw ov-chipkaart, omdat het slot de kaart herkent als gekoppeld.’ Terugbrengen gaat net zo makkelijk; je zet de fiets gewoon weer op slot in de stalling, zonder je ov-kaart voor de lezer te houden. Het slot geeft automatisch een seintje aan het thuisnetwerk en weet dat het ‘thuis’ is. Inchecken bij een medewerker hoeft dus niet meer. ‘We ontwikkelen ook een app waarin je de details van je verhuring kunt zien, zoals het fietsnummer en of de verhuurperiode inderdaad goed beëindigd is. We willen een totaalproduct voor de reiziger bieden.’

“Als ik mensen op een OV-fiets zie rijden, denk ik: daar werk ik aan mee. Dat is tof.”

Kennis delen

Het slimme slot wordt ontwikkeld door een leverancier samen met een multidisciplinair productteam van NS, met een belangrijke rol voor testing. ‘Het leuke van zo’n team is dat je heel veel van elkaar leert, van andere kanten van het product en de processen. Het is een hele fijne combinatie. Iedereen wil er voor gaan om het beste product neer te zetten. De OV fiets wordt al heel hoog beoordeeld, en we willen dat die score alleen maar omhoog gaat.’

5 miljoen fietsritten

Met 5 miljoen OV-fiets ritten per jaar is de uitdaging groot: ‘Met zoveel gebruikers ligt het product onder een vergrootglas, het moet goed zijn. Daarom is het testen zo essentieel. En niet alleen met een applicatie achter een computer, maar echt producttesten. Gaat het slot daadwerkelijk open als je je pas er tegen houdt? Daarnaast zit er een hele keten achter. Werkt het samen met de backend? Alles is nieuw ontwikkeld, dus dachten we actief mee met de leverancier: wat zijn de eisen en hoe gaan we die goed doortesten?’

Test 1,2,3

Na de ontwikkeling was het tijd om echt te testen met klanten van NS. ‘Dat was erg spannend, dat je jouw product echt gebruikt ziet worden. Om zo goed mogelijk voorbereid te zijn voor de pilot zijn we van tevoren samen met vrienden, familie en collega’s gaan testen. Dat was leuk, want veel collega’s hadden al van het slot gehoord. Die konden het nu ook echt zien en gebruiken.’ De pilot was een groot succes. Na 17.000 testritten in Apeldoorn en een gemiddelde beoordeling van 8,4 wordt er nu hard gewerkt aan de uitrol van het slimme slot in alle fietsenstallingen. ‘We zijn al zelf naar de verhuurlocaties gegaan om te inventariseren hoe we het kunnen inrichten. Altijd als ik dan mensen op een OV-fiets zie, denk ik: daar werk ik aan mee. Dat is tof.’

Onze mensen in de IT

IT-trainee bij NS, een kijkje in de reis van onze trainees

Floor is IT-trainee bij NS. Op de afdeling Reisbegeleiding gaat ze samen met haar team over de omreisadviezen bij een verstoring op het spoor. “Als er iets gebeurt op het spoor, dan komt dat bij het OCCR (operationeel controle centrum rail) binnen. Medewerkers van het OCCR gebruiken dan onze applicatie om de verstoring in te voeren en aan de hand van de informatie die wordt ingevoerd genereren wij de omreisadviezen. Dit vind je terug in onder andere de omroepberichten op het station, want dat komt van mijn team. Dat is super leuk, super concreet en heel zichtbaar.”

Complexe IT bij NS op 'champions league'-niveau

NS heeft een uitdagend IT-landschap. IT-recruiter Jeroen vertelt geïnteresseerden hier graag over op de grootste Java-beurs van Nederland: 'Ik vond het ontzettend leuk om op zo’n dag met bezoekers in contact te komen.'

Vertellen over kunstmatige intelligentie op televisie: NS in Cybersessies AI

“Het is heel tof om aan een groot publiek zichtbaar te maken wat NS doet met AI”. Steven Woudenberg is Data Lead bij NS. Vanuit zijn functie mocht hij in het televisieprogramma Cybersessies AI vertellen over zijn werkzaamheden op het gebied van kunstmatige intelligentie. “Er lopen veel projecten op het gebied van AI binnen NS. Denk daarbij aan het optimaliseren van het onderhoud aan onze treinen, maar ook aan het verbeteren van onze informatievoorzieningen voor de reiziger. In het programma geven we concrete voorbeelden om Nederland te laten zien wat er zoal mogelijk is met AI binnen NS.”

NS vacature alert

Jouw droombaan in je mailbox?

Mis nooit meer jouw ideale vacature met onze persoonlijke vacature alerts.