Zo ziet een (bij)baan in de Railcatering eruit

Michel Löhr deelt zijn ervaring als Railcateraar

Voor veel treinreizigers is het een herkenbaar beeld. Railcateraars die met 14 kilo aan bagage een assortiment van drankjes, snacks en opladers verkopen. Michel Löhr is één van de verkopers bij Railcatering die dagelijks door de trein manoeuvreert met zijn eigen ‘winkeltje’.  

Michel is sinds een maand werkzaam als verkoper bij Railcatering. Hij heeft voor deze baan gekozen, omdat hij zelf uiteindelijk machinist wil worden en een bijbaan zocht voor in zijn tussenjaar. Op zijn eerste dag was hij toch erg nerveus. “Ik was heel zenuwachtig op mijn eerste dag, alles was nieuw voor mij. Nieuwe collega’s en een nieuwe sector. Ik was vroeger altijd een persoon die niet makkelijk contact kon maken met mensen.”

 

“Het leukste aan mijn werk is het contact met de klant”

 

Daar komt snel verandering in wanneer je aan de slag gaat als Railcateraar. Dagelijks heb je contact met honderden reizigers. De één werkend en in zichzelf gekeerd, de ander starend uit het raam naar de voorbijrazende omgeving. Je klanten zijn erg divers en daarom is iedere dag anders en leer je op verschillende manieren contact te zoeken met mensen. Michel was al snel zijn spanning kwijt. “Het leukste aan mijn werk is het contact met de klant.”

railcatering

Michel Löhr – Railcateraar

Omroepen in de trein
De werkdagen van Michel beginnen in Zwolle. Vanuit daar werkt hij op verschillende trajecten zoals Lelystad, Almere, Utrecht, Amersfoort en Deventer. Na de vraag aan de Hoofdconducteur of hij een omroep mag doen, verkondigt hij zichzelf: “Goede (Morgen, Middag, Avond). In deze trein is Railcatering aanwezig op Treinstel XXXX. Ik zal bij u langskomen met zowel warme als gekoelde dranken, diverse koeken en opladers voor de mobiele telefoon. U kunt bij mij met contant en PIN betalen. Ik wens u een prettige reis!”. Omdat Michel vaak in de ochtenden werkt, verkoopt hij veelal warme dranken, met name koffie.

Contact met collega’s
Michel: “Contact met collega’s heb je vooral op de verzamelpunten. Op trajecten als Deventer-Amersfoort-Deventer kom je zelden een collega tegen, maar op een traject als Zwolle-Amersfoort-Utrecht is dat anders. Zo kun je samen reizen en dat maakt je dag weer net even leuker!” Het traject Zwolle-Antwerpen is onder de Railcateraars een geliefd traject volgens Michel: “Ik heb van veel collega’s gehoord dat het een hele leuke rit is. Zelf heb ik deze helaas nog niet gelopen.”

Het is niet zomaar een bijbaan
“Je moet van vele markten thuis zijn. Zo ben je een salestijger, servicemedewerker en entertainer in één. Zwaartekracht is zowel je vriend als vijand. Stabiel blijven staan met een tas van ongeveer 14 kilo is namelijk niet makkelijk, maar wél uitdagend.”

Benieuwd naar andere verhalen van collega’s?
Volg dan ons Instagram account @werkenbijns. Elke week wordt deze overgenomen door een collega die je meeneemt in zijn/haar werkweek.

Enthousiast geworden?
Solliciteer dan via onderstaande button en wordt onze nieuwe collega!

vacatures