De tienminutentrein: wat betekent dat voor een Hoofdconducteur?

Van vier naar zes Intercity’s per uur. Hoofdconducteur Xander Philips geeft uitleg.

VIRM

Sinds 6 september testen ProRail en NS iedere woensdag het rijden van zes intercity’s per uur op het traject Amsterdam Centraal, Utrecht, ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven. Dit betekent dat reizigers tussen deze steden elke tien minuten met een Intercity kunnen reizen. Hoofdconducteur Xander Philips is mentor voor aspirant-Hoofdconducteurs en nauw betrokken bij de voorbereidingen.

Testrijden, wat betekent dat?
Van vier naar zes Intercity’s per uur betekent voor veel reizigers minder lang wachten en vaker een zitplaats. Achter de schermen brengt de uitbreiding van het aantal treinen grote veranderingen met zich mee. Xander: “Elke woensdag is de dienstregeling tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven anders dan onze reizigers gewend zijn. De vertrek- en aankomsttijden zijn dan ook anders. De dienstregeling op andere trajecten blijft nog hetzelfde, dus ook de overstap kan veranderen.”

Welke vragen verwacht je van reizigers?
Xander: “Het zal wel even wennen zijn. Maar alle treinen worden gewoon in de reisplanner opgenomen. Als reizigers er vragen over hebben, zal ik hen uitleggen dat het belangrijk is om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op meer treinen in het drukke Nederland.”

Verandert er veel voor de Hoofdconducteur?
ProRail en NS hebben gezamenlijke simulaties en trainingen gehouden om het personeel te laten testen. Er wordt meer dan ooit een beroep gedaan op het vakmanschap van onder andere de HC: reizigers soepel laten instappen en op de seconde nauwkeurig fluiten en vertrekken. Xander: “We zijn ons al jaren aan het voorbereiden. Ik moet als HC nog veel nauwkeuriger fluiten om ervoor te zorgen dat de trein op tijd vertrekt. Daar hebben we ook een beetje de hulp van de reiziger bij nodig door op tijd in te stappen.”

Wanneer gaat de échte dienstregeling in?
Deze testen zijn een essentiële voorbereiding op de nieuwe dienstregeling, die op 10 december van start gaat. Vanaf dan kunnen treinreizigers op dit traject élke dag kiezen uit zes treinen per uur. Voor de reiziger betekent dat minder lang wachten en vaker een zitplaats. Bij de start van de nieuwe dienstregeling in december wordt 15% meer capaciteit geboden.

Nieuwsgierig naar een baan als Hoofdconducteur?
Bekijk de functieomschrijving of lees ervaringen van bestaande Conducteurs:

Functieomschrijving Ervaringen