De TechniekFabriek: uitdagend, breed en innovatief

Studenten over de TechniekFabriek

TechniekFabriek

De TechniekFabriek is enorm breed, het is een complete technische opleiding. Toch bestaan er nog wat misverstanden rondom de opleiding. ‘Beroepen van de Toekomst’ sprak met twee studenten over hun ervaringen met de opleiding. Ook spraken ze met een praktijkopleider over de drie grootste misstanden over treintechniek.

Studenten

Treintechniek is meer dan de trein laten rijden. Het vereist een brede mechatronica opleiding. Wat zijn ervaringen van studenten en welke richtingen kun je op?
In Nederland reizen dagelijks 5.500 reizigerstreinen, maar wat komt er allemaal bij kijken om een trein van A naar B te laten rijden? Dat leer je tijdens de studie treintechniek. Één student en één reeds afgestudeerde student vertellen over hoe zij hun technische opleiding (hebben) ervaren en welke richtingen je ermee op kunt.

Jesse

Techniek interesseerde Jesse Franke altijd al. Regelmatig is hij te vinden in de garage waar hij klust aan

techniekleerling

Jesse Franke, 24 jaar. Tweedejaars student TechniekFabriek

zijn oude Toyota. Na een tijd gewerkt te hebben als beveiliger was hij op zoek naar meer uitdaging. Via een vriend van zijn vader kwam hij in aanraking met de TechniekFabriek.
“Mensen denken niet zo gauw aan deze opleiding, maar het is een hele brede mechatronica opleiding. Je krijgt vakken op het gebied van elektrotechniek, pneumatiek en mechaniek.” De opleiding biedt een goede verhouding tussen theorie en praktijk vindt Franke.
“Zo ga je zelf sleutelen aan een draaistel van een trein om erachter te komen hoe het systeem werkt. Daarnaast zijn de praktijkopleiders persoonlijk en deskundig.”

Na afronding van zijn opleiding wil Franke aan de slag als storingsmonteur. Op het moment loopt hij mee met een mentor op dit gebied. “Hoewel ik in verband met de regelgeving en veiligheid nog niet zelfstandig aan het werk mag, mag ik wel meedenken en oplossingen aandragen voor storingen. De afwisseling van het werk van storingsmonteur spreekt mij aan en ik vind het speurwerk dat bij dit werk hoort uitdagend.”

Rijaz

techniekleerling

Rijaz Abdoelrahman, 29 jaar. Storingsmonteur en afgestudeerd aan de technische opleiding TechniekFabriek

Rijaz Abdoelrahman startte zijn carrière in de techniek als storingsmonteur bij KLM. Door de economische crisis werd zijn contract niet verlengd en kwam hij thuis te zitten. Hij ging niet bij de pakken neerzitten en ging op zoek naar een vervolgopleiding. Al gauw kwam hij via internet terecht bij de TechniekFabriek.

Na het volgen van een meeloopdag was hij al gauw om. Inmiddels is hij al een jaar afgestudeerd en werkt hij als junior storingsmonteur. “De opleiding biedt de mogelijkheid om binnen twee jaar een diploma op zak te hebben.
Bovendien wordt er een baangarantie afgegeven. Dat was precies wat ik zocht.” Volgens Abdoelrahman heeft de opleiding nog meer voordelen. “Je wordt op een professionele manier begeleid en de praktijkopleiders hebben veel kennis die zij goed overbrengen. Je moet wel iets van techniek af weten voordat je hieraan begint, want er komt veel bij kijken om een trein te laten rijden.”
De ambitieuze storingsmonteur wil graag doorstuderen om uiteindelijk technicus te worden. In 2017 start hij met de studie Mechatronica MBO niveau 3. “Dit vak biedt zoveel mogelijkheden tot verdieping, waardoor je toekomstperspectief ook weer groter wordt.”

Zelf ook interesse in een baan in Techniek bij NS? Kijk hier voor de Vacatures
of schrijf je in voor een Job Alert

Top 3 misvattingen over treintechniek

Treintechniek anno 2017 is een heel breed vakgebied waarin veel innovatie plaatsvindt. Toch zijn er veel vooroordelen over het vak. Praktijkopleider Peter Elema maakt korte metten met de drie grootste misvattingen over treintechniek.

TechniekFabriek? Dat is toch de opleiding tot machinist of conducteur?
“Op beurzen lopen heel veel jongeren voorbij onze stand. Als ik hen vraag wat voor opleiding zij zoeken, dan zeggen zij altijd dat ze een technische opleiding zoeken en niet machinist of conducteur willen worden. De TechniekFabriek is zeker een volwaardige techniek opleiding.
Deze mechatronische opleiding combineert veel verschillende moderne technieken. Zo werd vroeger alleen gebruik gemaakt van gelijkspanning techniek bij treinen. Tegenwoordig doet ook de draaistroom en moderne hoogspanningstechniek zijn intrede.
Dat maakt dat je heel innovatief bezig bent. Je kunt je als treintechnicus op veel vlakke specialiseren, waardoor je veel doorgroei- en ontwikkelmogelijkheden hebt.”

Treinonderhoud is heel zwaar werk
“Vroeger was treinonderhoud misschien zwaar werk, maar tegenwoordig niet meer.  Zeker met alle aanpassingen in lijn met de Arbo wetgeving.
Binnen treintechniek zijn er twee soorten onderhoud waar je voor wordt opgeleid: het repareren van gestrande treinen of preventief onderhoud. Bij beiden werk je veel met computers en verricht je veel minder sleutelwerk dan veelal gedacht wordt.

Monteurs zijn altijd vies
“In het verleden zag je weleens treinmonteurs die zwart waren van de smeer, maar dat is vandaag de dag echt niet meer zo. In filmpjes over treinonderhoud worden vaak spectaculaire beelden getoond van treinen die gesloopt en opnieuw opgebouwd worden, met de daar bijhorende las-  en snijwerkzaamheden.
Dat is slechts een klein onderdeel van het totale onderhoud en de revisie werkzaamheden die wij doen. Als monteur lees je nu vaak gegevens van een trein uit via een laptop, analyseer je de storing en los je het vervolgens op. Over het algemeen komen vieze handen hier zelden bij voor.”