Modernisering van de VIRM: wij namen een kijkje

In Haarlem wordt materieel gereviseerd, gemoderniseerd en verbeterd. Nu is de VIRM-dubbeldekker aan de beurt.

VIRM

Onze collega’s in Haarlem zijn gespecialiseerd in onderhoud aan materieel. Van technisch onderhoud tot snelle servicebeurten en van korte termijn onderhoud tot lange termijn revisie. Op dit moment wordt er gewerkt aan 81 VIRM-dubbeldekker treinstellen met 416 rijtuigen. De modernisering is gestart in september 2014 en loopt tot en met 2020.

De start
Een trein reviseren is een enorm project. Zo’n tien jaar van tevoren zijn Engineers al bezig met het maken van een revisieproces. Zo zijn onze Flirt sprinters zijn nog maar net in gebruik, maar wordt het revisieplan nu al ontwikkeld. Na de ontwikkeling van zo’n plan, volgen er verschillende testfases. Zo kunnen verbeterpunten meteen ontdekt en doorgevoerd worden.

Het proces
Wanneer het revisieplan de testen heeft doorstaan, gaan onze monteurs en technisch medewerkers aan de slag om de VIRM om te bouwen. De VIRM wordt eerst helemaal gestript, waarbij alleen het casco nog over blijft. Vervolgens worden de buiten- en binnenkant volledig opgeknapt en vernieuwd. Zo krijgen de treinen nieuwe lak, systemen, bekabeling, interieur en nog veel meer. Het productieproces bestaat uit 22 stations en 67 diensten. Die productieprocessen en diensten vallen onder zes deelprocessen:

1. In-proces                         4. Conservering
2. Demontage                     5. Montage
3. Casco                              6. Uit-proces

De finish
Iedere acht dagen komt er een vierbakstrein uit het proces, of iedere 12 dagen een zesbakstrein. Dat betekent dat onze medewerkers ongeveer acht uur per deelproces hebben. Een knappe prestatie die onze monteurs elke dag uitdaagt het beste uit zichzelf te halen.

Een video zegt meer dan 1000 woorden
Heeft de tekst je nog geen goed beeld kunnen geven? Kijk dan onderstaand filmpje:

Meer over Techniek bij NS?

Vacatures Techniek verhalen Collega’s aan het woord