Het gezicht achter de nieuwe dienstregeling

Tim werkte 5 jaar lang aan de nieuwe dienstregeling

dienstregeling

11 december ging de nieuwe dienstregeling in. Maar wie maakt eigenlijk het rooster voor het drukst bereden spoor van de Europese Unie?

Vijf jaar deed hij erover. En hij begon wel twintig keer opnieuw. Maar vermoeid is hij niet: “Met Tim van Leeuwen!”, klinkt het energiek aan de telefoon. Het zijn spannende tijden voor het hoofd Dienstregeling van de NS. En niet alleen omdat zijn levenswerk van de afgelopen vijf jaar eindelijk tot uitvoer komt.

Een hectische periode

Tijd om bij te komen heeft hij niet. Het rooster dat Van Leeuwen met zijn team opstelde, heeft invloed op het dagelijkse leven van zo’n 1,2 miljoen treinreizigers. “Het is een hele maatschappelijke verantwoordelijkheid”, zegt hij

NS past de dienstregeling aan om ruimte te maken voor nieuwe treinen. Dat is onder andere mogelijk doordat er meer spoorlijnen zijn aangelegd, bijvoorbeeld op Utrecht Centraal.

Veel klachten

Er wordt inmiddels al flink geklaagd over de veranderingen. “Voor sommigen wordt het rooster minder prettig en dat is absoluut niet leuk. Maar uiteindelijk gaan er wel meer mensen op vooruit. We hebben echt gekeken naar het totale belang van Nederland”, zegt hij.

Het plannen van zo’n rooster gaat hij niet over één nacht ijs. Van Leeuwen is al vijf jaar bezig met de planning. Het kantoor hangt vol met whiteboards, grote computerschermen en geografische kaarten.

Plannen begint in Zwolle

Hij begint met het plannen in Zwolle. “Dat is een uniek punt in Nederland, want vanuit daar komen vanuit zeven richtingen treinen samen en werken we samen met Arriva, een andere vervoerder. Als we daar niet beginnen, dan krijgen we het rooster niet kloppend.”

Daarbij focust hij zich op maandagochtend tussen 8 en 9 uur. Zijn alle vertrek- en aankomsttijden ingevoerd, dan ‘rolt’ hij de dienstregeling langzaam uit over het hele land.

 Heel veel overleggen

De NS deelt het spoor met een hoop andere partijen, die over dezelfde routes goederen vervoeren. Daarnaast moeten er ook onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd worden.

“We moeten het spoornet met zijn allen delen. Tussen de Rotterdamse haven en Venlo rijden bijvoorbeeld heel veel goederenvervoerders. Daar kunnen we niet zelf bepalen wat we doen”, zegt hij. Lukt het niet om met de partijen eruit te komen, dan moet hij in het uiterste geval weer helemaal opnieuw beginnen. “Als we er onderling niet uitkomen, maakt ProRail uiteindelijk de keuze.”

Twintig keer opnieuw beginnen

Van Leeuwen is wel twintig keer opnieuw begonnen. “Gelukkig word je er wel wat bedrevener in”, zegt hij. “Dan weet je op den duur wat er gebeurt in Roosendaal als je in Weesp iets aanpast. Vanuit Weesp gaat er een trein naar Schiphol, dan gaat er één naar Leiden. Die gaat door tot aan Dordrecht en Vlissingen. Een andere trein gaat vanuit Zwolle naar Roosendaal. En zo kun je dat uitrekenen”, somt hij even op uit zijn hoofd.

Uitrol naar de rest van de dag

Is het rooster eenmaal ingevoerd, dan kan het zomaar weer veranderd worden. Ondanks de hulp van uitgebreide computerprogramma’s wordt uiteindelijk alles nogmaals met alle partijen doorgenomen.

Dat overleg duurt ongeveer vier maanden. “Sommige dingen hebben we al eerder besproken, andere niet”, zegt hij. Ziet niemand meer een onoverkoombaar euvel in de dienstregeling, dan wordt deze doorgestuurd naar de andere afdeling.

300 mensen werken aan de dienstregeling in het laatste jaar

De conducteurs, machinisten, onderhoudsmonteurs en schoonmakers moeten immers wel op tijd op de juiste plek aanwezig zijn. “In het laatste jaar werken er wel 300 mensen aan de dienstregeling”, zegt Van Leeuwen.

Zelf is hij alweer bezig met het volgende project: de dienstregeling van 2018. “Daarin nemen we dingen mee die we nu nog niet kunnen realiseren, zoals extra treinen tussen Amsterdam en Eindhoven. We willen eerst zeker weten dat Utrecht helemaal gereed is voordat we dat soort veranderingen invoeren.”

Bron: RTLZ, 10 december 2016