De 4e engineering open avond was een succes!

In november lieten wij talenten kennismaken met onze engineering afdeling

Engineering

Twee keer per jaar organiseren we een engineering open avond. Hierbij krijgen geïnteresseerde professionals de gelegenheid om kennis te maken met NS, onze engineering afdeling en alle uitdagende projecten die hierbij komen kijken. Denk aan hoogspanning/laagspanning, vermogenstechniek, LED-verlichting, Wifi, treinbeveiligingssystemen, elektrische componenten, tractiebesturing en regeltechniek. Onze projecten zijn groots en divers en dat willen wij graag laten zien!

Het programma
Het begon met een presentatie over NS breed, NS Treinmodernisering en de bijhorende engineeringgroepen. Om dat tastbaar te maken, gaven collega’s een rondleiding door de grote hal waar de treinmodernisering plaatsvindt. Eelco Nieuwenhuis (groepsleider elektrotechniek) en Alex Jonk (project engineer) deelden samen met andere collega’s hun ervaringen met de groep.

In gesprek met medewerkers
Na een verzorgd etentje konden de engineering professionals op een informele manier in gesprek gaan met onze eigen engineers en afdelingshoofden om ze de hemd van het lijf te vragen. Naar aanleiding van de open avonden hebben we al meerdere nieuwe collega’s mogen aannemen en nog veel meer engineers hebben de bijzondere omgeving van NS Treinmodernisering gezien!

“Gaaf zo’n rondleiding tussen de treinen in, je ziet echt wat er allemaal gebeurt.”

“Wat een mooi bedrijf, nooit gedacht dat er zoveel techniek achter zat.”

Een voorbeeld uit de praktijk
Bij diverse moderniseringsprojecten wordt flink gewijzigd aan de interne bekabeling van de trein. Dat gaat soms om tientallen kilometers bekabeling, met duizenden afzonderlijke kabels en bijbehorende aansluitingen. Voorheen werd dat allemaal handmatig getest; een flinke hoeveelheid werk.

Door de engineering afdeling worden daarom testsystemen ontwikkeld. De testinstallatie is in de basis te kopen, maar wel moeten de aansluitingen tussen de testinstallatie en de trein worden ontworpen. Verder moet het testsysteem worden geprogrammeerd. Daarmee wordt bepaald op welke eigenschappen (ontbrekende) verbindingen getest moeten worden. Veel werk, maar dan heb je ook wat: in drie minuten is een heel rijtuig doorgemeten met een veel constantere kwaliteit. Met daarnaast de mogelijkheid om een deel van de functietesten in het systeem onder te brengen, maken we dus forse efficiencyslagen.

Word jij onze nieuwe engineer?
Bij NS houden we van complexe uitdagingen die het comfort voor de reiziger verhogen en de treinen verduurzamen. Wij zijn we altijd op zoek naar engineering talenten, zowel elektrotechnisch als werktuigbouwkundig.

Jeuken je handen?
Bekijk dan onze engineering vacatures:

Engineering vacatures