Een IT traineeship dankzij een tweet

Exact een jaar nadat Edwin een tweet stuurde spreken we hem over zijn werk en traineeship als ICT-er bij NS.

IT traineeship
IMG_0227

Foto: Edwin Bosveld @inwiii

Edwin Bosveld is Development IT Trainee bij het Competence Center Mobiel van NS. Sinds september is hij trainee en ontwikkelt apps voor het rijdend personeel van NS. Hij werkt nauw samen met onder andere het project om het Railpocketapparaat dat conducteurs tijdens hun werk meenemen, te vervangen. Wij spraken hem een jaar na zijn eerste contact met NS.

Je bent via Twitter bij NS gekomen, zou je kunnen vertellen hoe?
“Ik had gehoord van de banendag ook wel #jouwbaan via Twitter en ik was op zoek naar een leuke baan. Toen zag ik dat NS ook mee deed en vroeg voor de grap of NS ook ontwikkelaars nodig had. Ik kreeg vrijwel meteen een tweet terug!”

Hoe ben je aan je huidige traineeship gekomen?
“Ik heb moeten solliciteren waarbij ik ook drie opdrachten kreeg met de vraag welke functie ik leuk vond en voor de functie die ik leuk vond heb ik bij mijn huidige leidinggevende gesolliciteerd.”

Wat heb je voor je huidige traineeship gedaan?
“Hiervoor zat ik bij een kleiner bedrijf, ik heb daar ongeveer één jaar gewerkt. Het bedrijf maakte kassa software. Ik heb daarvoor een Hbo-opleiding Communicatie Multimedia Design gedaan. De opleiding richt zich op digitale communicatie zoals apps en social media, maar ook op de technische kant met complexe systemen.”

Wat maakt NS zo aantrekkelijk als werkgever?
“NS is heel uitgebreid, je ontwikkelt niet alleen de app voor de reiziger of de OV-chipkaart maar ook alle IT systemen op een trein zoals de informatieschermen in de trein of de  kaartautomaten op het station etc. Al deze systemen sluiten op elkaar aan en hebben als doel om het de reiziger zo gemakkelijk mogelijk te maken.”

“NS is heel uitgebreid”

Hoe reageren mensen erop dat je bij de NS werkt?
“Mensen kijken wel eens verbaasd, NS heeft natuurlijk niet zo een heel goed imago.
Ze willen er vaak over zeuren en klagen maar als je vertelt wat voor werk je doet dan zijn ze meestal wel enthousiast.”

Zou je een voorbeeld kunnen geven van jouw werk wat directe invloed heeft op de reiziger of op één van je collega’s?
“We zijn momenteel bezig met een app voor het Meldpunt, dat is voor het rijdend personeel. Op dit moment hebben ze vier à vijf verschillende punten waar ze dingen kunnen melden als het over stations, storingen en over de treinen gaat. Eigenlijk wil je het voor de medewerker zo makkelijk mogelijk maken en dit via één punt laten doen. Als zij één punt hebben om dit te melden, dan zorgt het meldpunt vanzelf dat het verspreid wordt naar de verschillende systemen waar het heen moet.”

Wat vind je het allerleukste aan je werk?
“Wat ik persoonlijk heel leuk vind, is dat we dingen bouwen die ook echt gebruikt gaan worden. Daarom vind ik IT ook erg leuk omdat ik het prettig vind dat er dingen gebruikt worden en niet op de plank blijven liggen. Maar ook dat je weet wat je nu doet, straks voor 6000 medewerkers gebruikt wordt.”

tweet jouwbaan

Foto: Twittergesprek tussen Edwin en @werkenbijns in 2015

Met hoeveel mensen werken jullie aan deze app?
“Op dit moment werken we met vijf ontwikkelaars, één tester en daarnaast ook nog een user experience designer die kijkt hoe de interactie is binnen de app maar ook kijkt naar bijvoorbeeld de NS-huisstijl die we moeten blijven dragen. Daarnaast hebben we ook een Informatie Analist die kijkt wat er nou precies nodig is en wat voor nieuwe systemen sluiten we hierop aan. We werken dus met een man of zeven à acht aan één app.”

Heb je al een idee wat je na je traineeship wil doen?
“Ik heb deze vraag laatst ook gehad dus ik ben er over na gaan denken. Ik weet dat NS nu bezig is met de vervanging van de kaartautomaat.
Andere trainees zijn nu bezig om te kijken of de webshop van NS ook gekoppeld kan worden aan de kaartautomaat en ik wil dat graag voortzetten. Dit houdt in dat je bijvoorbeeld een e-ticket of alle tickets van uitjes en dergelijke via de kaartautomaat kunnen worden gekocht. Ik wil daar graag naar kijken en ik heb binnenkort hierover een gesprek. Ik wil heel graag bij NS blijven maar waar precies, dat hangt af van het kaartautomaat project.”

 

Wat zou je potentiële trainees, werknemers of young professionals kunnen vertellen over wat er uniek is aan het werken bij NS?
“Het is altijd anders bij NS. Ik vind het altijd heel interessant om te zien dat je eigen werk nooit hetzelfde is en je doet het voor zoveel mensen. En wat ik ook wel interessant vind, is dat als ik uitgekeken ben op de apps dat ik dan nog op een andere functie zou kunnen solliciteren binnen NS. Juist omdat het bedrijf zo groot is, heb je die ruimte om daarin te groeien en NS stimuleert je ook om zelf als persoon daarin te groeien. Zoals met cursussen om bijvoorbeeld andere kwaliteiten te ontwikkelen.”

Edwin en Daphne (Online Marketeer NS Recruitment) in 2016

Foto: Edwin en Daphne (Online Marketeer NS Recruitment) in 2016

Als je een tip mocht geven aan de mensen die straks solliciteren voor een traineeship, wat voor tip zou dit dan zijn?
“Bereid je wel goed voor want de sollicitatieprocedure is best uitgebreid. Je hebt niet alleen een gesprek maar ook bepaalde testen die je moet maken om te kijken of je wel bij NS past. Bereid je dus vooral goed voor maar het is ook erg leuk. Heb ook veel plezier in de voorbereiding ervan. Lees je in wat NS precies doet. Werkenbijns.nl is bijvoorbeeld een goede site daarvoor daar staan veel testimonials op maar kijk ook is op de YouTube-pagina daar staan heel veel dingen over NS en wat er gebeurt per vakgebied. Het is heel interessant om te zien, je krijgt dan een beetje een beeld wat er bij NS gebeurt. En één van de leuke dingen bij de sollicitatie is dat je een opdracht moet uitbreiden met de vraag: wat je zou doen als je nu bij NS komt te zitten en een vrije opdracht zou krijgen, wat voor concept zou je dan uitwerken.”

Ben jij ook geïnteresseerd in een Traineeship bij NS? Bekijk hier de mogelijkheden!

Ook werken bij NS als IT Trainee  neem dan contact op met de IT recruiter!