Een dagje mee met Tickets & Service

Stagiair Leon keek hoe een werkdag van een servicemedewerker eruit ziet

Tickets & Service

Stagiair Leon liep een dag mee met Tickets & Service in Eindhoven en Tilburg. Hij keek mee hoe een werkdag van een servicemedewerker eruit ziet en vroeg aan collega’s Johan en Toon wat je nodig hebt om servicemedewerker te worden.

Station Eindhoven is een druk station. Met zes sporen en Eindhoven Airport vlakbij, is de aanwezigheid van servicemedewerkers uiterst belangrijk. Leon liep hier mee met servicemedewerker Johan en nam met hem een werkdag bij Tickets & Service door.

Dagelijkse werkzaamheden
Je start een dag altijd op met het checken van de aanvragen voor minder-valide begeleiding. Deze aanvragen zijn één van de belangrijke werkzaamheden van een servicemedewerker. Voor ouderen met een rollator, of mensen met een handicap is het vaak lastig om in de trein te komen. Bij NS kunnen ze daarom hulp aanvragen. Als Servicemedewerker begeleid je ze de trein in, soms met hulp van een loopbrug.

Daarnaast check je altijd of er calamiteiten zijn. Dit kunnen werkzaamheden aan het spoor zijn, of een defecte bovenleiding. Wanneer dit zo is besluit je hoe te reageren. Worden er bussen ingezet of niet? Hiervoor moet je wel stevig in je schoenen staan, want wanneer je het aanspreekpunt bent, kan je soms ook negatieve reacties krijgen.

Het is gedurende de dag belangrijk dat je zichtbaar aanwezig bent. Reizigers moeten je kunnen vinden als ze vragen hebben. Het is dus van belang dat je je tactisch opstelt. Een actieve houding is hierbij cruciaal. Je moet de mensen opzoeken, dus waar het druk is; dat is jouw plek.

Deze aanwezigheid is de kerntaak van een servicemedewerker. Je bent een gastheer voor de reiziger. Ook is het van belang dat je een actieve, open

Stagiair Leon liep een dag mee met Tickets & Service

houding hebt. Verder spreek je veel met reizigers. Ze hebben vragen over kaartjes, vertrek van treinen, bussen en de snelste manier om bij het vliegveld te komen. Johan: “Het is belangrijk dat je sociaal bent. Je spreekt de hele dag door mensen in alle soorten en maten, over verschillende onderwerpen en in verschillende talen. Dit is heel leuk, maar vereist veel communicatieve vaardigheden.”

“Het is een heel hecht team, iedereen helpt elkaar. Je komt echt in een warm bad terecht.”

Samenwerking
In Eindhoven passeren dagelijks tienduizenden reizigers. Aan de servicemedewerkers de taak om dit allemaal in goede banen te leiden. Dat vereist veel samenwerking. Dat zit volgens Leon wel goed: “Het is een heel hecht team, iedereen helpt elkaar. Je komt echt in een warm bad terecht.” Ook Johan geeft aan dat samenwerking hier erg belangrijk is. Eindhoven Centraal is een groot station, met heel veel doorloop. Omdat je als servicemedewerker de taak hebt om al die reizigers goed op weg te helpen, vereist dit een sterke communicatie met andere servicemedewerkers, maar daarnaast ook een hoge mate van zelfstandigheid. “Je moet weten waar je moet staan. Zo is het van belang dat er altijd iemand bij de uitgang richting de bussen staat. Hier komen heel veel vragen vandaan, daar moet je op inspelen.”

Soms kan het werk van een servicemedewerker enorm hectisch zijn, maar er staat veel tegenover. Je hebt veel contact met de reizigers. Je helpt mensen op weg en dat maakt het werk enorm dankbaar. Dit is ook het idee van Johan: “Een simpel bedankje is vaak genoeg om een dag goed te maken. Met mensen praten en ze helpen, dat is wat dit werk mooi maakt.”

Nieuwe werkwijze
In Tilburg werken ze op de manier waarop Tickets & Service in Eindhoven in de toekomst gaat werken. Dit betekent voornamelijk dat de servicewinkel gaat veranderen. Dit wordt een open ruimte, dus geen loket meer. Dit zorgt voor persoonlijker contact en een meer dynamische omgeving. Daardoor is het contact met de reiziger laagdrempeliger, dit zorgt voor minder irritatie en agressie en er ontstaat een prettigere ervaring voor de reiziger. Op deze manier leert de reiziger de servicemedewerkers beter kennen. Dat was bij binnenkomst ook al duidelijk. De servicewinkel is strak ingericht, met grote digitale informatieborden. De medewerkers lopen rond en je voelt gelijk dat je in een open omgeving terecht komt.

Net als in Eindhoven blijft samenwerking hier cruciaal. “Hier in Tilburg hebben we een heel hecht team, dat is wat ons goed maakt”. Over de vraag wat dit werk zo leuk maakt, hoeft Toon niet lang na te denken: “Het werk is heel divers, maar dat maakt het juist leuk. Je bent constant bezig met verschillende werkzaamheden.”

Wil jij ook werken als Servicemedewerker? In Eindhoven zoeken we nieuwe collega’s! Bekijk hier de vacature.