De schoonmakers van de trein

Elke avond klaarstaan met een hogedrukspuit

Sprinter

’s Avonds, na de spits, wordt er bijna een kilometer meter aan treinmaterieel nagekeken en schoon gemaakt. De verantwoordelijkheid voor deze enorme klus ligt bij de 15-koppige ploeg van teammanager Timo. Elke avond staan ze klaar om de treinen weer representatief en comfortabel te maken. De Stentor sprak met schoonmakers Hans Kramer, Alex van Velzen en manager Timo van de Walle over het werk achter de schermen

Schoonmaak
Hans en Alex zijn twee van de – in Zwolle – ruim 125 mensen die in ploegendiensten 24 uur per dag rijdend materieel schoon en in topconditie houden.
Ze weten altijd precies wanneer ze welke trein moeten doen. Op hun iPad krijgen ze een bericht van de werkvoorbereider, die ook in Zwolle zit. Alex is machinist, hij rijdt de treinen de wasstraat in. Vervolgens poetsen Hans en Alex samen de kop van de trein, de borstels doen daarna de zijkant van de trein.
De voorkant van de trein doet Hans handmatig. Met een hogedrukspuit gaat hij alle vlekken en viezigheid te lijf, dat is vooral in de zomer een hele klus. Alex valt hem bij. “Dan ziet de kop zwart van de muggen. Dankzij de trein worden reizigers minder gestoken.”

Klein technisch onderhoud
Elke 24 uur worden in Zwolle gemiddeld 35 herstelklussen uitgevoerd.

onderhoud

Ook klein technisch onderhoud hoort bij de taken van Hans en Alex

Van een knipperende tl-balk of een beschadigde bank vervangen, tot elektrotechnische klussen. Gemiddeld worden elke dag 55 controles uitgevoerd: dan worden de koppelingen en bedrading gecheckt, er wordt gekeken of alles het nog doet zonder te haperen. En elke nacht wordt 750 meter aan treinstellen schoongepoetst. De doelstelling is dat elk treinstel eens per week wordt geschrobd. “Dat lukt niet altijd”, zegt Timo. Hans: “Als er een verstoring is bij Groningen, werkt dat door tot in Utrecht.” En dan heeft NS liever een vieze trein die rijdt, dan een schone trein die stilstaat.

“Ik ga al 28 jaar fluitend naar het werk.’’

Dat NS kon melden dat het afgelopen jaar weer beter presteerde op klanttevredenheid en punctualiteit, heeft onder andere met de gedrevenheid van Alex, Hans en hun collega’s te maken. Hans maakt al 28 jaar de treinen schoon in Zwolle, regelmatig in het holst van de nacht. Hij blijft het werk leuk vinden: “Ik ga al 28 jaar fluitend naar het werk.”

Lees het volledige artikel hier.