De eerste 100 NS-dagen van Tjalling Smit

Na zijn vertrek bij KLM is hij sinds april lid van de raad van bestuur van NS

Tjalling smit

Meerijden met de machinist, meelopen met een conducteur, rondleidingen op stations en treinen op een luchtkussen zien stijgen bij de werkplaats in Haarlem: in zijn spreekwoordelijke eerste 100 dagen heeft directeur Commercie & Ontwikkeling Tjalling Smit al behoorlijk wat van NS gezien. Na zijn vertrek bij KLM is hij sinds april lid van de raad van bestuur van NS. Wij vroegen naar zijn eerste 100 dagen bij NS! 

Al gewend?
“Nog niet helemaal. Ik blijf me elke dag verbazen. Ik was geen treinreiziger maar zat vooral veel in de auto en het vliegtuig. Vooraf dacht ik: hoe moeilijk kan het zijn om treinen van A naar B te rijden? Maar het is ontzettend complex. Ik ben enorm onder de indruk van de professionaliteit waarmee alle NS’ers elke dag een topprestatie neerzetten. Het is jammer dat ze dat ‘buiten’ niet altijd zien. Onbekend maakt onbemind.”

Wat heb je afgelopen tijd gedaan om NS te leren kennen?
“Ik heb veel mensen gesproken en ben veel op pad geweest met collega’s. Een paar keer met een machinist, rondleidingen bij NS Stations, gesproken met collega’s van Tickets & Service, naar de werkplaatsen in Haarlem en Watergraafsmeer en in uniform de trein op.”

En, beviel het om even conducteur te zijn?
“Ik was mee met een leuke jonge collega en merkte dat als wij enthousiast deden de reizigers dat overnamen. Onderweg van huis naar kantoor heb ik ook een andere kant ervaren. Er was een storing waardoor de trein uitviel vlak voor de spoorwegovergang in mijn dorp. Ik had net mijn BSB (bevoegd spoorbetreder) gehaald, trok mijn gele vestje aan en bood de machinist en conducteur mijn hulp. Ondanks dat de spoorbomen neer waren staken mensen toch het spoor over. Stond ik even later in mijn eigen dorp het verkeer te regelen.”

Ontwikkeling’ zit in je portefeuille. Kun je daar een voorbeeld van noemen?
“De toekomst komt er razendsnel aan en biedt NS veel uitdagingen. Wat betekent bijvoorbeeld straks de zelfrijdende auto voor de trein, of voor de prijs van een treinkaartje? NS wil gids zijn in de reis van deur tot deur, reizigers ontzorgen. We moeten dus goed bepalen wat we met veranderingen doen. We houden ons ook bezig met ontwikkelingen op korte termijn. Neem de Noord-Zuidlijn die vanaf volgend jaar naar Amsterdam-Zuid rijdt. We zoeken antwoorden op vragen als: wat betekent dat voor dat station? Of voor de verbinding Schiphol-Amsterdam?”

Welke kansen zie je vanuit Commercie om de omzet te verhogen?
“Onze grote retailacties als de Kruidvat-kaartjes zijn erg succesvol maar zitten aan hun maximum. Ze richten zich op de daluren in brede zin, waar je ook reist. Terwijl bijvoorbeeld op zaterdag op veel trajecten de trein al helemaal vol zit. Ik zie veel kansen voor gepersonaliseerde aanbiedingen, mensen prikkelen. Met diensten als NS Extra en NS Flex (vanaf dit najaar) kunnen we dat. Of dat nu op basis van je reisgedrag een aanbieding is voor een dagtocht naar de dierentuin of bij een verstoring korting op koffie.”

Tot slot: ga je deze zomer met de trein of het vliegtuig op vakantie?
“Met de auto… We gaan een weekje naar Zeeland.”