Commercie & IT samen als ComIT

Een transformatie naar wendbaar

NS Commercie en IT transformeert naar een meer wendbare organisatie. Daarvoor worden de commerciële en IT organisatie samengevoegd in een nieuwe ‘agile’ structuur. We willen een veel kortere doorlooptijd realiseren van een idee voor een nieuw product of dienst tot het op de markt brengen ervan. Commercie en IT zijn afhankelijk van elkaar, want bijna elke commerciële verandering voor de reiziger vraagt om een IT-oplossing. Zo is ComIT ontstaan. Het doel is om in enkele jaren een sterke en veerkrachtige organisatie te hebben waar we doelgericht aan de betekenisvolle reis in Nederland werken. Altijd dichtbij, betaalbaar en duurzaam. ComIT biedt een uitdagende werkomgeving voor wie deze passie deelt en een grote meerwaarde wil hebben.

ComIT is ingedeeld in drie zones

Prestatiezone

Hier gaat het om de P&L van de resultatenclusters. Het rendement en de klanttevredenheid van Abonnement, Los Vervoersbewijs en Overeenkomst. De naam zegt het al; resultaat staat centraal. Er is een salesgedreven, sterke ‘can-do’ mentaliteit.

Basiszone

De korte en lange termijn ontwikkeling van het ‘wat’ en ‘waarom’, beleid en richtlijnen. Gericht op de ontwikkeling van de benodigde mensen en middelen voor de prestatie en innovatie zone. Hier vind je de functionele clusters, te weten

  • Plan (prioriteitstelling en processen),
  • Reiziger (het directe contact met reizigers en vertaling van alle producten naar een goede dienstverlening voor de individuele reiziger),
  • Kern (de software en hardware van de producten van ComIT. Transacties en klantcontact worden hier gemanaged), en
  • Medewerker (ontwikkeling van alle medewerkers).

Innovatiezone

Hier worden nieuwe business ideeën bedacht en ontwikkeld aan de hand van design thinking. Denk aan Mobility as a service (MaaS) en aan het beïnvloeden van reisgedrag. Innovatieve doelen met kpi’s als risicoverkleining en groei in winstgevendheid worden in samenwerking met de andere zones gerealiseerd.

Welke soorten leads zijn er?

Resultaten lead

Als resultatenlead weet je precies waar jouw cluster voor is. Dit betekent niet dat je inhoudelijk expert hoeft te zijn. Je hebt beeld bij de KPI’s van jouw cluster, en ziet hoe je de verbinding moet leggen met de andere resultatenleads in jouw zone en ComIT breed.

IT-lead

Als IT lead ben je verantwoordelijk voor het sturen van IT-strategie, IT-run, IT-change en IT-governance. Ontwikkelingen en processen op een high-over niveau. Een IT lead hoeft niet elke tool tot in het kleinste detail te kennen, maar moet wel begrijpen welke rol de specifieke IT processen en projecten spelen in de grotere visie van ComIT. De uitdaging is om steeds dé verbinding te zijn tussen de business en IT. Een IT lead bedient – uitzonderingen daargelaten – 2 resultatenleads.

Functionele lead

Als functionele lead werk je inhoudelijk met teams om de gestelde vakinhoudelijke doelen te behalen, vakdisciplines verder te ontwikkelen en te groeien in het betreffende vakgebied.
Je implementeert en borgt de visie draagt bij aan de doorontwikkeling ervan: wat werkt wel, en wat werkt niet? Past bijvoorbeeld een bepaald proces of moet het aangepast worden? Of zelfs afgeschaft?

Expertise lead

Als expertise lead stuur je op coaching en ontwikkeling van medewerkers binnen ComIT en op de ontwikkeling van kennis en expertise binnen de verschillende resultatenclusters. Je bemenst de projecten en de clusters vanuit jouw team. Jij zoekt begrijpt wat de medewerker in je team kan en wil, helpt bij zijn/haar ontwikkeling. Daarvoor kijk je ook welke bijdrage aan welke projecten dient de ontwikkeling van de medewerker het meest.

Ivo Steffens, Commercieel Directeur:

We werken aan een enorme transformatie. We gaan het echt helemaal anders doen. Hebben we alles tot in de puntjes al uitgedacht? Nee. Maar we hebben heel scherp waar we naar toe willen. Om in te kunnen spelen op de snel veranderende behoefte van ervaren digitale consumenten, gaan we veel wendbaarder worden.

Nieuws & Events

Geen gerelateerde nieuwsberichten of events gevonden.