Veiligheid met een glimlach

In 2016 ging ik als langverwachte Teammanager Veiligheid & Service aan de slag in Den Haag. Samen met collega’s Casper en Jaap zorg ik iedere dag voor een veilig gevoel bij onze reizigers, passanten en collega’s. Wat ik doe als Teammanager? Veel plannen, organiseren, vergaderen en daarnaast volop bezig zijn met het team. Een gemotiveerde medewerker is het belangrijkste visitekaartje van NS. Dat zag ik zelf tijdens het optreden van Bruce Springsteen op het Malieveld, met alle hectiek die daarbij kwam kijken. Probeer duizenden reizigers maar eens te laten wachten, in groepen te laten instappen en dan nog veilig en op tijd te gaan rijden. Onze medewerkers zullen dus klantvriendelijk en verbindend te werk moeten gaan, ondertussen gastvrijheid uitstralen en zoveel mogelijk proactief handelen. En daar ondersteun ik ze graag bij.
“In mijn rol als coach luister ik zo goed mogelijk naar het team en geef ik ze de juiste tools om de beste Veiligheid & Service-medewerker te kunnen zijn.”

Oplossingen aandragen

NS geeft je alle ruimte om te groeien. Ik word hier echt uitgedaagd om input te leveren, aan te sluiten bij een veiligheidsoverleg in het land en om KPI-eigenaar te zijn. Momenteel onderzoek ik samen met een collega het verzuim in de regio zuidoost en zuidwest Nederland. Daarnaast kijken we hoe we de dagelijkse aansturing het beste kunnen aanpakken en wat we daar voor nodig hebben. Om een goede Teammanager te zijn moet je kunnen luisteren, oprecht, begrijpend en invoelend zijn. Je moet jezelf kunnen overbrengen, durven motiveren en inspireren, maar ook toegankelijk en benaderbaar zijn. Het belangrijkste is dat je in de spiegel durft te kijken. Niet alleen kritisch bent op de wereld om je heen, maar bij jezelf willen beginnen. Wees dus vooral niet bang om fouten te maken. We zijn allemaal mensen!