Afwisseling en mensenwerk

Iedere dag krijg ik de unieke kans om machinisten voorin de trein te begeleiden. Omdat ik zelf de agenda kan inplannen, zie ik zo nu en dan de zon opkomen vanuit de cabine, of reis ik een keer diep in de nacht mee. Ondertussen werk ik ook regelmatig op kantoor en die afwisseling bevalt me ontzettend goed. Het spannendste zijn de wachtdiensten. Van conflicten onderweg, tot een machinist of hoofdconducteur die ziek is en helaas ook wel eens een aanrijding. Als eerste aanspreekpunt ben je bezig met alle acute problemen die snel om een oplossing vragen. Mijn taak is om de machinisten in mijn team in alles te faciliteren wat ze nodig hebben om hun werk goed in te kunnen invullen. Van experts die al meer dan 25 jaar in het vak zitten, tot de jongere medewerkers die net hun opleiding hebben afgerond. In mijn team kom ik ze allemaal tegen. En iedereen vraagt om een unieke aanpak.
“Wij werken hard om onze machinisten inzetbaar te houden. Op inhoudelijk gebied, maar we zorgen ook voor de mensen zelf.”

Vooruit kijken

De reiziger ziet ons niet meteen, want onze rol speelt zich wat meer op de achtergrond af. Wij zorgen ervoor dat machinisten hun instructies volgen en werken samen hard aan doelen voor de toekomst. Op dit moment ben ik bezig met een van de focuspunten dat we nog meer op tijd willen rijden. De machinisten en conducteurs worden steeds meer getraind om nog beter op tijd te kunnen rijden. Dit wordt gedaan met technologische ontwikkelingen, denk hierbij aan TimTim. Dit is een app voor de machinisten waarop ze kunnen zien wat er gebeurt op het spoor, zodat ze hier tijdig op kunnen anticiperen. Deze geeft een seintje wanneer het vertrekproces gestart mag worden. Uiteraard blijven wij ontwikkelen richting de toekomst en daar is dit een heel belangrijk onderdeel van. Ik praat dus ook met collega’s over strategische processen en denk mee over de toekomst van NS. Als teammanagers brengen we onze ervaring mee uit de praktijk. Zo zorgen we dat de nieuwe aanpak goed werkt op het spoor en onderzoeken we manieren om de veranderingen aan de machinisten voor te leggen. Wat je echt nodig hebt in dit vak? Affiniteit met het aansturen van mensen, een flinke dosis zelfstandigheid en vooral flexibiliteit – het kan hier namelijk zomaar zijn dat je prachtige planning vanwege een incident ineens ondersteboven wordt gegooid.