Teammanager hoofdconducteurs

Teammanager Hoofdconducteurs Utrecht

Winny van Veenendaal Verbeek

Verwacht het onverwachte
Als teammanager hoofdconducteurs wil ik mijn team zo begeleiden dat ze de beste service aan onze klanten kunnen bieden. Door zichtbaar aanwezig te zijn, te zorgen voor de sfeer en informatie in de trein (omroepen) en altijd in te staan voor de veiligheid van de reiziger. Het leukste aan mijn werk is dat ik nooit precies weet hoe mijn dag gaat verlopen. Zo begin ik in de ochtend vaak met een ‘rondje collega’s’: zit iedereen er goed bij? Wat is er tijdens de wachtdienst gebeurd en zijn er nog nieuwtjes? Dan ga ik de trein op om te begeleiden, volg ik zelf een opleiding of zorg ik voor de planning en inzetbaarheid. Er loopt altijd wel een medewerker binnen met vragen of er belt een collega met een calamiteit tijdens de wachtdienst. Met de bijsturing kan het zomaar gebeuren dat mijn teamleden ineens op een andere plek in het land moeten zijn. Al plan je nog zo goed, in dit vak weet je nooit precies waar je uitkomt.

“In deze baan heb je direct contact met je klanten; ik zie de reizigers in- en uitstappen en merk dus meteen hoe tevreden de reizigers zijn met mijn team.”

Echt contact maken
Naast mijn dagelijkse werk als teammanager is er ook altijd wel een project dat om aandacht vraagt. Zo ben ik bezig met de implementatie van LEAN en de veranderende functie van de hoofdconducteurs bij het sluiten van de poortjes. We verbeteren wat haalbaar is en sturen bij waar het kan. Ik ga voor resultaat, maar het belangrijkste is dat je echt bent. Geen verhalen of je verschuilen achter regels en teksten. Of het nu gaat om het contact met de medewerker, de klant, de stakeholders of de omgeving. Als je niet echt verbinding maakt, voelen de medewerkers dat en de reizigers uiteindelijk ook. Mijn advies aan iemand die teammanager wil worden? Het gaat niet alleen om je papieren, het gaat vooral om wie je bent en hoe je in het leven staat. Je persoonlijkheid moet passen bij NS. Het gaat om klanten en om mensen die procedures zo goed mogelijk uitvoeren. Als je daar niets mee hebt, kun je beter een andere carrière kiezen.

Mijn werkgebied

doelgroep operationeel management 4
Operatie ►

Iedere dag is anders als je werkt in de Operatie. Jij bent voor de reiziger hét gezicht van NS. Integrale dienstverlening en de klant staan centraal.