Teammanager hoofdconducteurs

Teammanager Hoofdconducteurs Arnhem

Judit van Dael

Een nieuwe dienst
Na 18 jaar loopbaanadvies te hebben gegeven binnen NS wilde ik zélf graag een nieuwe stap maken in mijn loopbaan. Vanuit een staffunctie op het hoofdkantoor ben ik het land in gegaan. De baan als teammanager hoofdconducteurs heeft andere verantwoordelijkheden, maar het begeleiden van mensen is de rode draad gebleven. Tijdens mijn dienst ga ik met mijn medewerkers mee op de trein; in de ochtendspits naar Zwolle of Schiphol om vroege vogels veilig, op tijd en gastvrij naar hun bestemming te brengen. Terug op standplaats maak ik dan verslag en voer ik soms een functioneringsgesprek met één van mijn hoofdconducteurs. Ik sluit mijn dag af met andere teammanagers om ervaringen uit te wisselen, zoals de begeleiding van het programma Op Tijd Reizen: een aangepaste werkmethode om nog scherper te timen, zodat we in de nabije toekomst Hoogfrequent Spoor kunnen gaan rijden.

“Leidinggeven in de operatie vormt me als manager, maar ook als mens. Het gaat hier om verbinding met anderen terwijl je trouw blijft aan jezelf en NS.”

Persoonlijk en professioneel
Het allerleukst in mijn werk zijn de treinbegeleidingen waarin ik kan zien hoe mijn mensen op hun eigen manier omgaan met de enorme diversiteit aan reizigers. Onderweg kan ik ze complimenteren of coachen om te kijken hoe ze met de juiste vraag tot de kern komen of juist op geheel eigen wijze iemand geruststellen bij een verkeerd genomen trein. Wat voor de een effectief is, werkt voor de ander totaal niet en dat maakt het voor mij leuk en afwisselend. Ondertussen ben ik ook bezig met nieuwe trajecten, zoals het klaarstomen van onze aspirant hc’s. Daarvoor ben ik laatst met een examinator van het NS Leercentrum gaan testen of onze deelnemers vaardig genoeg zijn om op een vakkundige, de-escalerende manier met verhitte klanten om te gaan. Bij NS is het leidinggeven in een super dynamische omgeving. Een baan als teammanager hoofdconducteurs vraagt dan ook om optimale wendbaarheid, creativiteit en uithoudingsvermogen. Maar met een gezonde dosis humor, geduld en zelfkennis kun je hier heel veel bereiken.

Mijn werkgebied

doelgroep operationeel management 4
Operatie ►

Iedere dag is anders als je werkt in de Operatie. Jij bent voor de reiziger hét gezicht van NS. Integrale dienstverlening en de klant staan centraal.