Vacature alert

Student TechniekFabriek

Marlon

Even voorstellen

Op de middelbare was ik altijd al in de werkplaats te vinden. Het lag dus voor de hand dat ik een techniek opleiding zou gaan volgen. Bij de TechniekFabriek, een samenwerking tussen het ROC en NS, krijg ik the best of both worlds: ik leer over mechanische techniek, elektrotechniek én trein techniek. Zo word ik multi-inzetbaar opgeleid. Mijn opleiding duurt twee jaar en we werken in blokken van acht weken: zes weken theorie en twee weken stage. In het tweede jaar zijn die verhoudingen juist omgedraaid. Handig, want zo kunnen we de theorie gelijk in de praktijk toepassen.

Ik loop stage door heel Nederland bij verschillende onderhoudslocaties van NS. Op mijn vorige stageplek in Onnen worden treinen onderhouden. Daar leerde ik bijvoorbeeld remblokken vervangen en treinstoringen oplossen. Maar op mijn huidige stageplek voer ik het klein onderhoud uit aan trein componenten. Lekker veelzijdig dus.

Ik loop stage door heel Nederland bij verschillende onderhoudslocaties van NS. Op mijn vorige stageplek in Onnen leerde ik bijvoorbeeld remblokken vervangen en treinstoringen oplossen. Maar op mijn huidige stageplek voer ik het klein onderhoud uit aan trein componenten. Lekker veelzijdig dus.

Mijn collega's

Als de motor van een trein kapot is, wordt de motor vervangen door een nieuwe. Die kapotte motor gooien we natuurlijk niet zomaar weg, die herstellen we.

Ik zit nu in mijn tweede jaar en loop stage bij componentenbedrijf Tilburg, waar treinmaterieel wordt gerepareerd. Ik mag me hier vooral bezig houden met klein onderhoud, zoals het isoleren van kabels of het testen van motoren.

Rot- in- het- vak- John is de beste buddy die ik me kan wensen. Hij helpt me op weg met klusjes en brengt zijn kennis over. Hij werkt al sinds 1989 bij NS en ik kan je vertellen: die man barst van de ervaring. Maar John is vooral ook gewoon een leuke vent. We schelen dertig jaar, maar dat mag de pret niet drukken: aan gespreksstof geen tekort.

Leukste moment van de week

De takeover verzorgen was mijn hoogtepunt van deze week. Ik hou van de camera en heb mijn praatje altijd wel klaar, maar het is natuurlijk extra tof dat ik nu namens NS over mijn grote passie mag vertellen.

Ik wist zelf al vroeg dat ik met treintechniek wilde werken, maar voor anderen ligt het wellicht wat minder voor de hand. Des te leuker dus dat ik met filmpjes en foto’s een kijkje mocht geven op de werkplaats. Wellicht heb ik zo ook anderen aangestoken met het spoor-virus. Maar ik kan me voorstellen dat het voor andere NS-medewerkers ook leuk is om te zien hoe een treinmotor er van binnen uitziet en hoe die nou eigenlijk werkt.

Onze mensen in de techniek