Machinist

Machinist

Alex Hensen Verbaten

De onzichtbare taak

Soms zie je hem heel even als ‘ie in de trein stapt: de machinist. Als reiziger sta je er niet vaak bij stil dat de trein bestuurd wordt. En zo hoort het ook. Een machinist mag onzichtbaar zijn. In die zin is mijn beroep vergelijkbaar met dat van een keeper: als er niet over hem wordt gepraat na de wedstrijd heeft hij zijn werk goed gedaan, maar bij een fout is hij natuurlijk de reden dat de ploeg verloren heeft. Samen met collega’s probeer ik volgens de richtlijnen van NS problemen zoals verstoringen, omleidingen, vertragingen of ontevreden reizigers zoveel mogelijk te voorkomen. De kunst is om daar onderweg steeds weer een goede oplossing voor te vinden zoals de verloren tijd wat meer inrijden en alternatieve routes aanbieden voor reizigers aan boord.

Een stukje van de puzzel

Het ziet er allemaal gecompliceerd uit in de cabine, maar als je weet waar alle knoppen voor dienen, voel je je er snel thuis. Dat gevoel krijg ik ook bij NS als werkgever. Het is één grote familie die samen werkt voor de reiziger. Het lijkt misschien een eenzaam beroep, zo alleen in een cabine, maar ik sta de hele dag in verbinding met hoofdconducteurs, procesleiders op het perron en de verkeersleiding. Goede communicatie is onmisbaar als het gaat om tijd, veiligheid en comfort. Mijn hoofdtaak is om de reiziger van A naar B te brengen op een veilige, punctuele en comfortabele manier, maar het gaat verder dan dat. Je moet een open houding en een vriendelijke service naar de reiziger hebben. En die heb ik, altijd met een glimlach.

Mijn werkgebied

doelgroep operationeel management 4
Operatie ►

Iedere dag is anders als je werkt in de Operatie. Jij bent voor de reiziger hét gezicht van NS. Integrale dienstverlening en de klant staan centraal.