Jonge Machinist

Na een tweejarige MBO3-opleiding Machinist Railvervoer aan het ROC, ben ik op mijn 19e als Machinist begonnen bij NS. Vanuit standplaats Eindhoven breng ik onze reizigers dagelijks zo veilig, comfortabel en punctueel mogelijk naar hun bestemming. Daarbij horen ook de voorgeschreven controles en beproevingen die ik uitvoer voor vertrek. En dan zijn er nog de rangeerdiensten; de treinen naar het opstelterrein brengen voor bijvoorbeeld reiniging en dagelijkse controles. Door de diensten in de ochtend, avond en weekenden is geen werkdag hetzelfde. Steeds weer nieuwe uitdagingen, andere reizigers ondersteunen en door verschillende landschappen razen. In de zomer is er weinig gladheid op het spoor, maar in de herfst brengen vallende blaadjes en regen daar verandering in. Dit vraagt natuurlijk om vakmanschap en goed anticiperen van de Machinist.
“Een leuke, succesvolle dag is als ik zoveel mogelijk uit de kast heb gehaald om de reiziger op tijd en energiezuinig naar zijn bestemming te brengen.”

Op tijd rijden is teamwork

Op dit moment is onze grootste uitdaging het ‘op de seconde rijden’. Samen met de Hoofdconducteur hou ik het dienstkaartje dus goed in de gaten. Waar nodig kan ik tractie geven of de trein laten uitrollen om niet te vroeg of te laat op het station aan te komen. De Hoofdconducteur moet op tijd de vertrekprocedure starten zodat we precies op tijd vertrekken. Onderweg hebben we contact over de portofoon en houden we elkaar op de hoogte van mogelijke verstoringen of bijzondere situaties. De Treindienstleiders vertellen mij over bijzonderheden op het traject, zoals eventuele overwegstoringen. Voor het beroep van Machinist is het belangrijk dat je klantgericht, leergierig en stressbestendig bent. Dat je flexibel inzetbaar bent voor de diensten en een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebt. Affiniteit met techniek is ook heel handig, zodat je onderweg eventueel zelf kleine storingen kunt oplossen.