Elke dag is anders als conducteur. De nachttrein is totaal verschillend van wanneer je in de ochtendspits werkt. Je hebt te maken met andere mensen, verschil in drukte en in of je alleen werkt of met een andere conducteur.
Ik ben een echt mensenmens. Het contact met reizigers is dan ook wat ik het allerleukst vind aan mijn baan. Ik maak heel graag praatjes met mensen op het perron of in de trein. Stiekem heb ik een beetje een zwak voor ouderen en knoop ik regelmatig een gesprek met hen aan. Ik denk dat dit voortkomt uit dat ik hiervoor in de zorg heb gewerkt, ook vaak met ouderen.
Elke dag is anders als conducteur. De nachttrein is totaal verschillend van wanneer je in de ochtendspits werkt. Je hebt te maken met andere mensen, verschil in drukte en in of je alleen werkt of met een andere conducteur.
Ik ben een echt mensenmens. Het contact met reizigers is dan ook wat ik het allerleukst vind aan mijn baan. Ik maak heel graag praatjes met mensen op het perron of in de trein. Stiekem heb ik een beetje een zwak voor ouderen en knoop ik regelmatig een gesprek met hen aan. Ik denk dat dit voortkomt uit dat ik hiervoor in de zorg heb gewerkt, ook vaak met ouderen.
Naast de gezelligheid vind ik het heerlijk dat mijn baan geen 9-tot-5-baan is. Elke dag is daardoor anders. De nachttrein is totaal verschillend van wanneer je in de ochtendspits werkt. Je hebt te maken met andere mensen, verschil in drukte en in of je alleen werkt of met een andere conducteur.
Je krijgt veel verantwoordelijkheid als conducteur. Als je in de ochtend werkt, ben je de enige conducteur in de trein. Dat betekent dat je zelf verantwoordelijk bent voor alle taken, van de trein uitstappen tot omroepen en de kaartjes checken.
Naast de gezelligheid vind ik het heerlijk dat mijn baan geen 9-tot-5-baan is. Elke dag is daardoor anders. De nachttrein is totaal verschillend van wanneer je in de ochtendspits werkt. Je hebt te maken met andere mensen, verschil in drukte en in of je alleen werkt of met een andere conducteur. Als je in de ochtend werkt, ben je de enige conducteur in de trein. Dat betekent dat je zelf verantwoordelijk bent voor alle taken, van de trein uitstappen tot omroepen en de kaartjes checken.
Ik raad al mijn vrienden aan om conducteur te worden. Ik vind het een heerlijk beroep en de collega’s zijn helemaal top. Ik drink niet alleen graag een koffietje met ze in de ochtend, ik kan ook altijd bij hen terecht voor goede raad.
Als conducteur kom je nog weleens voor uitdagingen te staan. Zo kan je in de nachttrein te maken krijgen met dronken reizigers of zelfs agressie. Dan moet je kunnen rekenen op je collega’s. Ik vraag hen ook vaak om advies: hoe ga je om met bepaalde situaties? Voor dat soort vragen heb ik ook een mentor, die me heel goed begeleidt. Ik kan bij haar met alles terecht. Vooral aan het begin van je baan heb je veel aan een persoon die je vertrouwt.
Mijn hoogtepunt van de week was dat ik mijn collega Adnan tegenkwam (rechts op de foto). Adnan is Medewerker Veiligheid & Service en hij is degene die mij heeft aangemoedigd om conducteur te worden. Ik ben hem daar elke dag dankbaar voor.
Adnan en ik hebben een hele bijzondere band. Voordat ik conducteur werd, werkte ik in een revalidatiecentrum. Adnans vader lag helaas in de laatste fase van zijn leven in dat centrum en ik heb hem toen verzorgd. In die tijd hebben zowel Adnan als zijn vader mij heel enthousiast gemaakt om voor NS te gaan werken. Ik zie Adnan nu bijna elke week tijdens mijn werk, want we hebben allebei de standplaats Rotterdam. En altijd als ik hem tegenkom, krijg ik de groetjes van zijn moeder. Dat noem ik nog eens een prachtige band tussen collega’s.
Job
Vier jaar oud was hij, toen Job van der Schouw (21) wist: ik wil machinist worden. Over een paar maanden is het zover en mag deze aspirant-machinist zelfstandig een trein besturen. “Het idee dat je een gigantisch voertuig met honderden mensen bestuurt, leek me als kind al waanzinnig.”
Emma
Als je net als hoofdconducteur Emma (29) uit een NS-familie komt, dan lopen werk en privé nog al eens door elkaar. Gelukkig heeft Emma daar geen enkel probleem mee. “Mijn man, vader en zwager werken als machinist bij NS. Mijn schoonvader is inmiddels met pensioen, maar ook hij werkte bij het spoor. Mijn man kom ik niet vaak tegen, want we wisselen elkaar af in de zorg voor de kinderen. Mijn vader daarentegen wel, die zie ik regelmatig.”
Jordy
Als graphic designer maakte Jordy lange dagen. Na twaalf jaar had hij behoefte aan een baan met meer structuur en minder stress. Bij NS kan hij bovendien iets voor de maatschappij betekenen: 'Als machinist breng je reizigers letterlijk van A naar B. Dat ik daarbij help, geeft een goed gevoel.’
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.