Business consultant

Lisanne

Even voorstellen

Ik houd me bezig met de toekomst van mobiliteit. “Welke maatschappelijke ontwikkelingen zijn er en hoe kan NS hierop inspelen?” is een van onze hoofdvragen. Bij mij op de afdeling strategie en innovatie willen we zo goed mogelijk kunnen inspelen op de veranderingen van de wereld. En onze wereld is non stop in beweging.

De komst van corona bijvoorbeeld heeft de mobiliteit dusdanig veranderd, dat er momenteel minder gereisd wordt. Maar dat blijft niet zo. Hoe moeten we nu innoveren om over een paar jaar de bevolking te kunnen voorzien van passende mobiliteits-opties? Of wat is de invloed van autoluwe gebieden op het treinverkeer? En wat doet de groei van elektrisch autorijden?

Concreet betekent het heel veel researchen en overleggen. Alle informatie verwerk ik bijvoorbeeld in social posts voor de Mobiliteitsalliantie en in adviesrapporten. Vóór mijn functie als business consultant heb ik hele andere functies gehad, waarbij veel zaken haasje repje moesten gebeuren. Nu dompel ik me helemaal onder in mobiliteitsstrategieën op de lange termijn en adviseer ik hoe we onze service en systemen relevant kunnen houden voor in de toekomst. Ik vind het super interessant.

Binnen mijn afdeling proberen we next level te innoveren. Een voorbeeld is het recentelijk in gebruik nemen van VR-brillen om te onderzoeken hoe machinisten, conducteurs en onderhoudspersoneel op afstand kunnen worden getraind en opgeleid. Vet, toch?

Mijn collega's

Een trein aangedreven door een magneet, is dat een aannemelijk product voor de toekomst? NS draagt bij aan de verdere ontwikkeling van dit nieuwe mobiliteitsconcept.

Dit doen we samen met Hardt Hyperloop: een bedrijf dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een hyperloop-systeem: een vacuüm en magnetisch aangedreven trein. NS heeft er natuurlijk ook veel baat bij om uit te zoeken of dit een haalbaar project is en zo ja, of we daar dan ook iets mee willen doen en hoe we dat kunnen doen.

Binnen mijn afdeling proberen we next level te innoveren. Een ander voorbeeld is het recentelijk in gebruik nemen van VR-brillen om te onderzoeken hoe machinisten, conducteurs en onderhoudspersoneel op afstand kunnen worden getraind en opgeleid. Vet, toch? Zoiets zet je niet even in een paar maanden op, daar gaan jaren van research aan vooraf.

Ik coördineer dit soort projecten binnen NS. Vandaag heb ik een hele rits aan meetings gepland staan met medewerkers van allerlei NS-afdelingen om te kijken met wie we gaan samenwerken binnen het hyperloop project. Best een puzzelwerk, maar ik sta er natuurlijk niet alleen voor: collega Thijs is mijn rots in de branding. En Sophie en Floris, van de NS techniek afdeling, zijn vandaag ook bij de meetings aangeschoven om te kijken hoe ze hun technische kennis bij kunnen dragen. Ik heb zoveel leuke collega’s van wie ik mag leren.

Leukste moment van de week

Deze week hadden we een digitale teambuildingssessie. Samen met collega Mariska heb ik deze bijeenkomst georganiseerd en het was een groot succes. De digitale overleggen zijn soms demotiverend dus wij vonden het weer eens tijd voor een actieve- en speelse samenkomst.

We combineerden het serieuzere programma met spelelementen zoals een half uurtje yoga en het spelletje ‘two truths and a lie.’ De klapper was onze origami-opdracht. In verschillende breakout rooms werkten we in duo’s aan het vouwen van origami’s. Nu zul je misschien denken: “Wat is daar nou leerzaam of actief aan?” Nou, heel veel dus.

De ene collega kreeg de beschrijving en de andere collega moest vouwen met de aanwijzingen van de ander. Een oefening dus waarbij communicatie-, leiderschaps- en feedbacktechnieken getraind worden door middel van knutselen. Mijn eigen origami is uiteindelijk gelukt, maar het ging niet bij iedereen zonder horten of stoten.

Onze mensen op kantoor