“Het mooiste aan mijn functie vind ik om te creëren; van niets, iets te maken.” Claire van Vlijmen is product owner bij NS en is samen met haar team verantwoordelijk voor de komst van de OV-ebike; de elektrische variant van de OV-fiets. “Als product owner ben ik verantwoordelijk voor de ontwikkeling van dit nieuwe product. Van het neerzetten van het concept tot aan de implementatie ben ik betrokken. Samen met collega’s van verschillende disciplines werken we als één team samen om een nieuw product in de markt te zetten.”
“In mijn rol houd ik me bezig met innovatie en het ontwikkelen van nieuwe producten en services voor NS. Ik ben de brug tussen verschillende stakeholders en mijn team. Ik vind het leuk om een productvisie neer te zetten en vanuit die visie ervoor te zorgen dat er een goed product voor de reiziger beschikbaar komt. Daar krijg ik heel veel energie van.”
Wens van de reiziger
Met de komst van de OV-ebike komt een lang gekoesterde reizigerswens in vervulling. “De e-bike heeft een enorme vlucht in populariteit genomen de afgelopen jaren. We zien al langer dat de reiziger er naar vraagt. Omdat NS inzet op bredere mobiliteit, dus meer dan alleen trein, denken we dat de e-bike een waardevolle aanvulling is op ons huidige aanbod.”
Het aanbieden van de e-bike is op 30 september 2022 gestart als pilot op station Driebergen-Zeist, daar komen op een later moment nog drie extra stations bij. “We werken agile bij NS, wat erop gericht is om snel waarde aan de reiziger te leveren. Dat betekent dat we in korte sprints werken waarbij we al heel snel een product naar buiten brengen. We hebben nu een jaar de tijd om te experimenteren en onderzoeken waar het product uiteindelijk aan moet voldoen. We denken dat het voor de sociaal recreatieve reizigers heel interessant is, voor een dagje uit bijvoorbeeld. Maar we denken ook dat het voor de zakelijke reiziger aantrekkelijk is om sneller en comfortabeler bij een afspraak te komen. Dit zijn enkele aannames die we gedurende de pilot proberen te onderzoeken en verifiëren.”
Uitdagingen
Een nieuw product brengt ook uitdagingen en risico’s met zich mee. In het geval van een ebike bijvoorbeeld diefstal of brandveiligheid. Ook daar is rekening mee gehouden. “We gaan in deze pilot ook leren hoe we daar mee omgaan. Er zit GPS-tracking in de fiets, zodat we de fiets bij vermissing of diefstal terug kunnen vinden.”
Uit veiligheidsoverwegingen is het niet mogelijk om als reiziger zelf de accu op te laden. “De accu’s worden opgeladen door de medewerkers van de fietsenstalling. Dit doen we om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van de accu’s geborgd is. Als een accu beschadigd raakt, loop je het risico dat hij niet meer goed functioneert, niet meer goed op kan laden of in het ergste geval kan ontbranden. Als de fiets wordt ingenomen zal de accu gecontroleerd worden en weer in de laadkast worden gelegd.”
De stations
De pilot vindt plaats op station Driebergen-Zeist plus drie aanvullende stations op een later moment, maar hoe is die selectie gegaan? Dat heeft volgens Claire met het leerproces te maken. “We hebben gekeken naar verschillende typen stations. Je wilt een minimaal aantal reizigers hebben waarvan je denkt dat ze er gebruik van gaan maken. Daarnaast hebben we gekeken naar verschillende kenmerken en doelgroepen. Het ene station heeft meer recreatieve reizigers en het andere meer zakelijk. We hebben ervoor gekozen om voor een periode van een jaar het product te testen, omdat we ook alle seizoenen mee willen pakken. Is er verschil tussen de zomer en de winter? En wat is de invloed van het weer op het aantal ritten en het vermogen van de accu’s?”
Na de pilot
Als de pilot slaagt, is het de bedoeling om de OV-ebike landelijk uit te gaan rollen. “De lessen van de pilot zullen uitwijzen welke locaties geschikt zijn en aan welke aantallen we dan denken. De huidige fietsen zijn een ‘off the shelf’ product, oftewel een bestaand model dat in de herkenbare NS-kleuren is uitgevoerd. Na de pilot weten we aan welke eisen onze uiteindelijke OV-ebike moet voldoen voordat we ze voor de lange termijn uitrollen.”
“Ik ben er trots op dat we binnen een relatief korte tijd een heel nieuw product hebben kunnen introduceren. Ik denk dat dit mogelijk is geweest omdat we in het team alle juiste kennis bij elkaar hebben. Maar ik ben vooral heel blij dat we de eerste locatie hebben geopend en dat de eerste tevreden reizigers van de OV-ebike gebruik hebben gemaakt.”
Wil jij ook meewerken aan nieuwe producten en diensten voor NS? Kijk dan op deze pagina.
Jaap
Dankzij zijn 32-urige werkweek houdt productie engineer Jaap (41) ook genoeg uren over om zijn steentje bij te dragen aan de maatschappij. Een bhv-cursus op werk stimuleerde zijn interesse om mensen te helpen. Vlak na de cursus meldde hij zich daarom aan als EHBO-vrijwilliger bij het Rode Kruis.
Kaj en Camel
Met maar liefst 22.000 collega’s is het onmogelijk om iedereen te kennen. Maar vandaag maken NS-collega’s Kaj en Camèl kennis met elkaar, zonder dat ze elkaar zien.
Kristel en Denise
Wat zijn je toekomstplannen, wat is de grootste uitdaging in je werk? Collega’s Kristel en Denise vragen elkaar het hemd van het lijf, maar dan wel zonder dat ze elkaar zien.
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.