NS en ProRail bestrijden samen gladde sporen als gevolg van vallende bladeren in de herfst. ProRail regelt de gladheidsbestrijding van het spoor en NS stelt treinen beschikbaar waar een ProRailinstallatie in gebouwd kan worden. Dit is een systeem dat bestaat uit onder andere computers, kleppen en compressoren die waar nodig Sandite gel aanbrengen op het spoor. Engineer Patrick vertelt over het project dat ervoor zorgt dat het Sandite systeem ingebouwd wordt in treinen: “Er wordt vanuit rijdende treinen op specifieke locaties Sandite gel aangebracht op het spoor waardoor bladeren kapot worden gereden. Daarnaast zorgt de gel voor voldoende adhesie tussen wiel en spoorstaaf.”
Het is een complex project waarbij een nauwe samenwerking tussen ProRail en NS treinmodernisering essentieel is: “ProRail levert de componenten voor het systeem. NS treinmodernisering zorgt ervoor dat het systeem op een geschikte locatie in de trein ingebouwd kan worden aan de hand van een ontwerp. NS en ProRail zijn er samen verantwoordelijk voor dat het gehele ontwerp aan de nieuwste wetgeving voldoet. Op het moment dat oudere treinen gebouwd werden, waren de eisen een stuk minder streng. In 2020 is de wetgeving waar Europese en internationale treinen en spoorwegen aan moeten voldoen verscherpt. We zijn begin 2021 in een klein team begonnen met een haalbaarheidsonderzoek en een conceptontwerp. Nu we in het ontwerptraject langzamerhand met behulp van een groter team overgaan naar het maken van een basisontwerp, is het mooi om te zien hoe het oorspronkelijke idee evolueert tot een gedetailleerd ontwerp.”
Het integreren van het Sandite systeem in onze nieuwere treinen brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee: “We proberen samen met ProRail het bestaande systeem zoveel mogelijk gelijk te houden, maar we hebben wel te maken met strengere wetgeving en modernere treinen. Ook hebben we te maken met een aluminium casco waaraan we de constructie moeten bevestigen. Bij deze bevestiging moeten we er rekening mee houden dat we de algehele rijtuigsterkte niet negatief beïnvloeden. Omdat wij als NS de trein niet zelf hebben gebouwd, maar hebben gekocht, onderzoeken we dit samen met de treinbouwer: Siemens-Bombardier. Ik ervaar veel vrijheid bij de invulling van mijn werk. Zo zijn we bij NS treinmodernisering vrij in hoe we de samenwerking met ProRail opzetten. Dit was in het begin even zoeken door het verschil in werkwijze bij NS en ProRail, maar door wekelijks een vast moment in te lassen om de voortgang van het project te bespreken, kan er nu snel geschakeld worden.”
Jaap
Dankzij zijn 32-urige werkweek houdt productie engineer Jaap (41) ook genoeg uren over om zijn steentje bij te dragen aan de maatschappij. Een bhv-cursus op werk stimuleerde zijn interesse om mensen te helpen. Vlak na de cursus meldde hij zich daarom aan als EHBO-vrijwilliger bij het Rode Kruis.
Peter en Arno
Raden NS-collega’s Peter en Arno van elkaar wat voor werk ze doen? Ze hebben beiden een uitdagende job.
Emily en Edwin
Bij NS werk je met heel veel verschillende collega’s, met ieder hun eigen expertise. Wat denk jij: raden Emily en Edwin van elkaar welk werk ze beiden bij NS doen?
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.